Nykyinen somen keskusteluilmapiiri on koventunut, erityisesti arvoihin liittyvissä teemoissa, on yleistynyt. Varsinkin X:ssä (Twitterissä) vallitsee suurelta osin voimakas vastakkainasettelu ja monet arvokkaat sisällöt peittyvät sen alle.

Uskon, että yksi keskeinen asia liittyen keskustelun sävyyn on se, mitä pidämme onnistumisena some-keskustelussa. Aika usein varsinkin poliittiseen teemaan liittyen toisen ”suolaaminen” koetaan voitoksi. Mutta minkälainen viesti tai vuorovaikutus lasketaan todelliseksi voitoksi tässä ympäristössä?

Uudistetaan ajatus voitosta some-keskustelussa

Moni näyttää ajattelevan, että ”voitto” somessa tarkoittaa sitä, että saamme enemmän tykkäyksiä, jakojen määrä kasvaa tai argumenttimme ”voittaa” toisen mielipiteen. Mutta entä jos todellinen voitto onkin kyky luoda keskustelua, joka on rakentavaa, kunnioittavaa ja avointa?

Jos tavoittelemme tätä, miten voimme saavuttaa sen?

5 vinkkiä määrittelemään some-voitto uudella tavoin

Tässä on viisi vinkkiä, jotka auttavat määrittelemään ja saavuttamaan tämän uudenlaisen ”voiton” sosiaalisessa mediassa. Olen saanut itse niitä noudattamalla twiitata omasta ja Johtaja on Media! -profiilista yhteensä yli 50.000 krt ja hyvin harvoin olen joutunut ilkeän viestinnän kohteeksi. Toivottavasti vinkit auttavat myös sinua:

  1. Pysähdy ja mieti: Anna itsellesi hetki ennen kommentointia. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden harkita sanojasi ja lähestymistapaasi.
  2. Avoin vuoropuhelu: Rakenna suhteita avoimuuden perusteella. Kun jaat ja perustelet tietosi avoimesti, pohjautuen havaintoihin ja näkemyksiin, rakennat luottamusta ja vahvistat yhteyttäsi yleisöön.
  3. Kuuntele ja opi: Ota vastaan palautetta ja käytä sitä oppimisen välineenä. Kuuntelemalla aktiivisesti voit ymmärtää paremmin ja vastata tehokkaammin. Pidä selkeät rajat vihapuheelle.
  4. Tiedosta ja tutki: Varmista, että tietosi ovat oikeat ja perustuvat luotettaviin lähteisiin. Tämä auttaa sinua rakentamaan uskottavuutta ja välttämään virheitä. Jos teet virheen, pyydä sitä anteeksi vilpittömästi.
  5. Eettisyys ja vastuullisuus: Oma arvojesi mukainen toiminta on avainasemassa. Kun noudatat eettisiä periaatteita ja pyrit tuottamaan viestilläsi arvoa, rakennat vahvemman ja kestävämmän yhteyden sidosryhmiisi.

Ennakointi ja oma viestintätyyli

Vaikka jotkut vastakkainasettelut ovat väistämättömiä, monia niistä voi välttää ennakoimalla ja kiinnittämällä huomiota omaan viestintätyyliinsä. Sekin auttaa paljon, kun puhuu ”totuuksien” sijaan havainnoista, näkökulmista ja tutkimusten tuloksista. Se lieventää reaktioita ja hioo vastakkainasettelun kulmia.

Aiheeseen liittyen on tärkeä erottaa rikollinen toiminta, jonka uhriksi jotkut joutuvat. Silloin ei enää ole kysymys omasta viestintätyylistä, vaan lain rikkomisesta ja asia täytyy ohjata viranomaisille.

Yleisesti ottaen kun määrittelemme uudelleen, mitä pidämme voittona, voimme yhdessä luoda arvokkaamman keskustelukulttuurin. Siitä rakentuu myös vahvempi henkilöbrändi, johon luotetaan.

Ota vapaasti yhteyttä keskustelun merkeissä

Jos haluat keskustella oman organisaatiosi viestinnän sävystä ja suhteesta arvokriittiseen aikakauteen, ota vapaasti yhteyttä. Tilaamalla uutiskirjeen saat tuoreet kirjoitukset sähköpostiisi. Voit lopettaa tilauksen milloin vain.

ps. Otsikkokuva on tehty tekoälykuvapalvelussamme. Lue siitä lisää…

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.