Media on ollut suuressa murroksessa ja halusin saada kokemuksia siitä, miten arvot näyttäytyvät johtamisessa mediayhtiön näkökulmasta. Keskustelimme aiheesta ennen koronakriisin puhkeamista Merja Ylä-Anttilan kanssa, joka oli ehtinyt toimia haastatteluhetkellä YLE:n toimitusjohtajana reilun vuoden. Hän on huomannut, miten yhtiö on lähellä ihmisiä. ”Meille tulee erilaisia palautteita 40 000 kappaletta viikossa, mikä on aivan valtava määrä. Kuvaa laajuudesta saa, kun vertaa sitä Maikkariin, jossa keskimääräisenä viikkona saatiin joitain maksimissaan jotain tuhansia palautteita.”

RIIPPUMATTOMUUS NOUSEE YLE:SSÄ TÄRKEÄKSI ARVOKSI. ”Emme ole hallituksen Yleisradio, vaan omistajaohjausta käyttää koko eduskunta, jossa on mukana myös oppositio. Pyritään siihen, että meitä koskevat päätökset tehdään tarvittaessa parlamentaarisessa työryhmässä. Ylen rahoitus ei ole budjettikehyksissä. Se antaa vakautta ja taloudellista riippumattomuutta johtamiseen. Nykyisessä maailmassa mediaa ja kaikkia instituutioita haastetaan, jolloin luotettavuus nousee todella tärkeäksi. Luovassa yhteisössä myös yksilön arvostus on mielestäni selvä asia. Pitää olla kannustavuutta rohkeuteen ja luovuuteen.”

YLE:N JOHDOSSA SEURATAAN YHTIÖN MAINETTA JATKUVASTI ja halutaan pitää siitä hyvää huolta. ”Tunnistamme, että YLE kuuluu osana suomalaisiin ikonisiin brändeihin ja odotukset ovat sitä myöden myös kovat. Meihin voidaan kohdistaa vääriä uutisointeja tai meitä voidaan käyttää osana valemediaa. Niihin täytyy varautua jatkuvasti.”

ARVOKONSERVATISMIN NOUSU?. Pohdimme Merjan kanssa, miten nuori Greta Thunberg on haastanut koko maailmaa ympäristöön liittyvistä arvovalinnoista ja vastuullisuuden teoista. Merja huomautti, miten myös arvokonservatismi voi nousta vahvaksi, kuten on käynyt Puolassa ja Unkarissa. ”Arvoja voidaan haastaa monelta eri taholta, ja ne saattavat jakaa voimakkaasti yhteiskuntaa.” Merja seuraa myös mielenkiinnolla, miten BBC toimii Englannissa Brexitissä valtion mediana. ”Ei ole helppoa, kun koko kansakunta on isossa murroksessa. Suomessa meillä on YLE:llä onneksi vahva itsenäisyys, emmekä ole valtion ohjauksessa sisältöjemme suhteen.”

KYSYIN MERJALTA ARVOVALINNOISTA, jolloin niillä on ollut jokin hinta. Hänelle nousi mieleen Maikkarilla panostukset uutisiin. ”Uutisointi oli siellä niin tärkeässä arvossa, että vaikka yhtiön talous alkoi mennä huonompaan suuntaan, pidimme kuitenkin kiinni laadukkaasta uutistarjonnasta. Koettiin, että Seitsemän Uutiset ja Kymppiuutiset olivat niin tärkeitä brändejä, ettei niillä voinut leikkiä. Ajattelimme, että uutisointi täytyy olla jatkuvasti uskottavalla tasolla ja sillä tavoin arvot ohjasivat myös taloudellista päätöksentekoa.”

MERJAN MIELESTÄ TODELLISET ARVOT TULEVAT ESIIN KRIISEISSÄ. ”Jokin arvo on voinut pettää, että organisaatiossa joudutaan kriisiin. Arvoristiriita usein ajaa tilanteen kriisiksi ja seuraavat toimenpiteet jatkossa tuovat myös todelliset arvot esiin. Arvopuhe pitäisi tuoda sellaiseksi, ettei ole kyse vain juhlapuheista, vaan enemmän todetaan aitoja tekoja. Esimerkiksi ympäristö- ja vastuullisuusteemat nousevat isoiksi asioiksi, kun kilpaillaan hyvästä työvoimasta. Sen täytyy olla todellista, eikä kyse voi olla mistään viherpesusta.” Merja ajattelee, että medioista muun muassa Helsingin Sanomat on onnistunut tuomaan arvojaan näkyväksi. ”Sananvapausjulistus Trumpin ja Putinin vieraillessa Suomessa oli siitä oiva esimerkki.”

KESKUSTELIMME MYÖS JOHTAJIEN VIESTINNÄN MERKITYKSESTÄ. ”Johtajan täytyy luoda selvyyttä muutostilanteissa joskus vaikka kolmeksi tunniksi kerrallaan, ettei tilanne vello kaaoksessa. Johtajilta odotetaan etulinjassa olemista, eli kyvystä ja halusta kertoa asioista kasvollisesti mieluummin etukäteen, mutta joskus kriisi voi eskaloitua niin nopeasti, että täytyy vain reagoida.” Merja pohtii, että joskus kannattaa myös miettiä, miten paljon yhden johtajan naamaa kuluttaa negatiivisissa uutisissa. ”Kuitenkin omaan rooliin kuuluvaa vastuuta täytyy ottaa. Johdon proaktiivinen ja kasvollinen läsnäolo ei yleensä poista ongelmia, mutta auttaa merkittävästi niiden ennakoinnissa ja myös ratkaisemisessa.”

Haastattelu on osa uutta Arvovalta-kirjaa, jossa käsitellään monipuolisesti arvojen muuttunutta roolia johtamisessa, asiantuntijatyössä, viestinnässä, markkinoinnissa ja maineenhallinnassa. Kirjaan on haastateltu 24 vaikuttajaa ja se sisältää lukuisia esimerkkejä arvojen vallasta yhteiskuntamme muutoksissa. 

Tilaa uutiskirje!

Jättämällä sähköpostiosoitteesi tilaat Johtaja on Media! -uutiskirjeen, jonka kautta saat ideoita, vinkkejä ja muita hyödyllisiä sisältöjä johtajuuden, arvotyön ja viestinnän kehittämiseksi. Kerromme uutiskirjeissämme myös osallistavan konseptin kokemuksista ja palvelumahdollisuuksista.

Jos haluat vaihtaa ajatuksia, ota vapaasti yhteyttä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.