Harva viestintästrategia huomioi tekoälyä ja arvomurrosta
Nimittäin harvassa niistä on huomioitu tekoälyn ja arvoilmapiirin muutosten vaikutuksia viestintään ja kaikkeen vaikuttamiseen, jota organisaatiossa tehdään.
Viestintäjohdon on oltava hereillä. Muutos on historiallisen nopeaa. Vertaisin sitä aikaan 90-luvulla, jolloin internet tuli valtavirtaan. Toinen muutoshyppy nähtiin viestinnän saralla, kun sosiaalisen median kanavat tulivat laajaan käyttöön. Ero nykyiseen muutokseen on ainakin se, että nyt vauhti on moninkertainen ja taustalla on paljon laajemmat resurssit kuin silloin.
Muutos mahdollista valta-asetelmien uudelleenjärjestystä
Ajattelisin, että nyt on mahdollisuus luoda jotain uutta olemalla utelias ja rohkea kokeilemaan. Samalla on oltava valpas, ettei astuta sudenkuoppiin, joita teknologinen murros tarjoaa. Tarvitaan siis vahvaa yhteispeliä, kokeilukulttuuria ja rohkeutta tehdä myös sopivasti vääriä valintoja.
Oleellista muutoksessa onkin pitää agendalla jatkuvasti arvot, vastuullisuus, henkilöstön hyvinvointi ja se maksava asiakas, joka kaikilla sektoreilla on olemassa.
Uudistuvat organisaatio on yleensä kiinnostava työpaikka
On hyvä rohkaista itseään sillä, että ne organisaatiot, jotka ottavat muutoksen terveellä innostuksella vastaan, ovat myös kiinnostavia työpaikkoja. Nyt jaetaankin valta-asetelmia isolla kädellä. Jaossa on paalupaikkoja toimialojen edelläkävijöille sen suhteen, mihin tavoiteltava omistajuus, johto, esihenkilöt, henkilöstö ja asiakkaat menevät. Kooltaa pieni toimija voi olla vaikutukseltaan suuri.
Kaipaako työyhteisösi tekoälykoulutusta?
Tässä artikkelissa olevat kuvat on tiimini graafikon luomia tekoälyn avulla. Pidämme hänen kanssaan vuorovaikutteisia ja käytännönläheisiä työpajoja, joissa opetellaan ChatGPT:n (teksti) ja Midjorneyn (tekoälykuvat) käyttöa. Tuotamme myös tiimissämme asiakkaillemme tekoälykuvia ja haluamme herättää keskustelua niistä osana vaikuttamisen muutosta.
Jos haluat keskustella aiheesta oman organisaatiosi kohdalla, ota vapaasti yhteyttä. |