Tätä artikkelia kirjoittaessa on Fortum julkisessa keskustelussa ikävässä valossa. Ensi viikolla puhutaan luultavasti jostain toisesta organisaaatiosta, joka kokee mainehaitan ikävät puolet.

Toimintakyky heikkenee mainekriisissä nopeasti

Kun organisaatio kohtaa tilanteen, jossa iskee ns. ”tuulettimeen”, tapahtuu nopeasti monta toimintakykyä heikentävää asiaa.

  • Johdon kalenterit menevät uusiksi
  • Viestintätiimi ylikuormittuu
  • Arjen prosessit sekoittuvat
  • Luottamus organisaatioon heikkenee
  • Sisäinen pelon ilmapiiri vahvistuu
  • Työnantajakuva saa kolhuja
  • Työntekijöiden ylpeys työnantajastaan rapistuu
  • Osa asiakkaista äänestää jaloillaan
  • Organisaation taustoja aletaan tonkia pohjamutia myöden
  • Mediaympäristö täyttyy negatiivisesta sisällöstä suhteessa organisaatioon

90% mainehaitoista olisi ennaltaehkäistävissä

Uskallan väittää, että vaikka tilanteet ovat moniulotteisia, suurin osa mainehaitoista olisi ennaltaehkäistävissä. Se tapahtuisi sillä, että organisaation johdossa nähtäisiin arvoihin ja vastuullisuuteen liittyvän viestinnän selkeyttäminen tärkeänä ja kiireellisenä asiana. Olen törmännyt tähän vuosien aikana lukuisia kertoja. Aihetta pidetään tärkeänä, mutta ei kiireellisenä, jolloin siihen liittyvät arvioinnit, valinnat ja toimenpiteet siirretään hamaan tulevaisuuteen. 

Arvot ja vastuullisuus edistävät maineen lisäksi myös asiakkuuksia ja rekrytointia

Viestintäjohto ymmärtää organisaatioissa aiheen tärkeyden, mutta kokemukseni mukaan usein liiketoimintajohto ei tartu asiaan, koska ei hahmoteta sen positiivisia vaikutuksia tarpeeksi nopeasti. Rohkenen olla sitä mieltä, että nykyisessä arvolatautuneessa ilmapiirissä uskottava arvo- ja vastuullisuusviestintä edistää myös asiakkuuksissa ja rekrytoinnissa onnistumista. Edellytyksenä, että puheet ja teot ovat tasapainossa keskenään.

Ammattimainen arvo- ja vastuullisuustyö ulottuu prosessien arviointeihin

Pelkkä viestiminen ei kuitenkaan riitä, jos ydintoiminnat eivät ole vastuullisia. Ammattimainen teemoihin suhtautuminen tarkoittaa sitä, että kun arvoihin ja vastuullisuuteen liittyvää viestintää kehitetään, arvioidaan samalla myös niihin liittyvien prosessien olevan ajan tasalla. Läpinäkyvyys, proaktiivisuus ja rohkeus kertoa vaikeistakin asioista omaehtoisesti, ovat keskeisiä 2020-luvun johtamisen peruspilareita. Niistä rakentuu uskottavuus ja luottamus.

Ps. Joko olet tutustunut tarjoukseemme johtajien ja esihenkilöiden viestintävalmennuksesta? Voimassa 5.5.2023 asti.

Jos haluat keskustella luottamuksellisesti organisaatiosi tilanteesta, ota vapaasti yhteyttä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.