Rajattomasti uusia ideoita ja näkökulmia

Onko sinulla metodia, jonka avulla saat erilaisia näkökulmia, kehitysideoita ja skenaarioita työsi tai tiimisi tueksi?

Olen itse hyödyntänyt tekoälyn kanssa Edward de Bonon kuuden hatun menetelmää, joka koostuu erilaisista ”hatuista”, jotka edustavat eri näkökulmia ja ajattelutapoja. Tekoälykoulutuksista saamieni palautteiden ja kokemusten kautta syntyi ajatus, että menetelmää voisi laajentaa vastaamaan paremmin nykypäivän tarpeita. Näin syntyi ajatus kahdeksan hatun tiimistä.

Edward de Bonon kuuden hatun mentelmä

Alkuperäisessä menetelmässä on seuraavat hatut (nimet keksitty itse)

  • Antti Analytiikka (Valkoinen hattu): Kerää ja analysoi tietoja kohderyhmistä, alan trendeistä ja kilpailutilanteesta. Tarjoaa yksityiskohtaista tietoa, joka auttaa parantamaan palveluja ja sisältöjä.
  • Liisa Luovuus (Punainen hattu): Tunnistaa kohderyhmien tunnetilat ja intuitiiviset reaktiot. Auttaa luomaan sisältöä, joka resonoi yleisön kanssa ja herättää heidän kiinnostuksensa.
  • Kari Kriitikko (Musta hattu): Tunnistaa mahdolliset riskit ja haasteet strategiassa. Antaa palautetta, joka auttaa ennakoiden varautumaan mahdollisiin ongelmiin.
  • Onni Optimisti (Keltainen hattu): Korostaa positiivisia tuloksia ja mahdollisuuksia. Auttaa tunnistamaan ja viestimään menestystarinoita ja arvoja, joita tarjotaan yleisölle.
  • Veera Visio (Vihreä hattu): Kehittää luovia ideoita ja ratkaisuja viestinnän ja markkinoinnin parantamiseksi. Auttaa innovoimaan ja erottumaan kilpailijoista ainutlaatuisella sisällöllä ja kampanjoilla.
  • Sami Strategi (Sininen hattu): Hallitsee ja ohjaa strategista suunnitelmaa. Varmistaa, että kaikki toimet ovat linjassa tavoitteiden kanssa ja auttaa pysymään aikataulussa.

Lisäsin mentelmään talouden ja etiikan hatut

Palautteiden ja kokemusten perusteella lisäsin menetelmään kaksi uutta hattua, jotka ovat erityisen tärkeitä tekoälymurroksen myötä:

  • Timo Taloudellinen (Kultainen hattu): Havainnoi talousnäkökulmaa ja analysoi budjetointia sekä resurssien käyttöä. Auttaa optimoimaan taloudellista suorituskykyä ja varmistamaan, että hankkeet ovat taloudellisesti kestäviä ja kannattavia.
  • Eeva Eettinen (Hopeinen hattu): Tarkastelee toimintaa eettisestä ja arvolähtöisestä näkökulmasta. Varmistaa, että kaikki strategiat ja toimet ovat linjassa organisaation arvojen ja eettisten periaatteiden kanssa, ja auttaa luomaan vastuullisia ja kestäviä käytäntöjä.

Syntyi kahdeksan hatun mentelmä

Näiden kahdeksan hatun avulla olen pystynyt luomaan monipuolisen ja kattavan näkökulmien kirjon, joka on auttanut minua monella tapaa. Tässä neljä esimerkkiä:

  • Palveluiden tuotteistaminen: Tiimin eri jäsenet ovat tuoneet esiin monipuolisia näkemyksiä siitä, miten palveluita voidaan tuotteistaa houkuttelevammin ja kilpailukykyisemmin. Timo Taloudellinen on varmistanut, että kaikki ehdotukset ovat taloudellisesti kestäviä, kun taas Eeva Eettinen on tarkastellut, että palveluiden tuotteistamisessa noudatetaan organisaation arvoja ja eettisiä periaatteita.
  • Sisältöjen ideointi: Liisa Luovuus ja Veera Visio ovat yhdessä kanssani kehittäneet luovia ja innovatiivisia sisältöjä, jotka resonoivat kohderyhmien kanssa. Antti Analytiikka on tarjonnut dataa ja analytiikkaa tukemaan sisältöjen suunnittelua, ja Kari Kriitikko on auttanut tunnistamaan mahdolliset riskit ja haasteet ennen julkaisua.
  • Koulutusten suunnittelu: Sami Strategi on huolehtinut siitä, että koulutusten suunnittelu etenee strategian mukaisesti ja aikataulussa. Onni Optimisti on tuonut esiin positiivisia esimerkkejä ja menestystarinoita, jotka motivoivat koulutusten osallistujia.
  • Tiedotteiden luominen: Eri hattujen näkökulmat ovat auttaneet luomaan tiedotteita, jotka ovat kiinnostavia ja kattavia. Antti Analytiikka on tarjonnut faktoja ja tietoa, kun taas Liisa Luovuus on varmistunut siitä, että tiedotteet herättävät kiinnostusta. Eeva Eettinen on tarkistanut, että viestit ovat eettisesti kestäviä ja arvojen mukaisia.

Tässä esimerkkipromtpeja, joissa voi hyödyntää menetelmää:

”Olemme lanseeraamassa uutta tuotetta markkinoille. Hyödynnä kahdeksan hatun menetelmäämme ja kerro, miten voimme rakentaa tehokkaan viestintäsuunnitelman, joka tavoittaa kohderyhmämme ja herättää heidän kiinnostuksensa.”

”Työilmapiirimme on viime aikoina heikentynyt. Miten voimme käyttää kahdeksan hatun menetelmää tunnistaaksemme ja ratkaistaksemme työilmapiirin parantamiseen liittyviä haasteita?”

”Olemme saaneet negatiivista palautetta asiakaspalvelustamme. Käytä kahdeksan hatun menetelmäämme luodaksesi suunnitelma, jolla voimme parantaa asiakasviestintää ja palauttaa asiakkaiden luottamus.”

”Organisaatiossamme on havaittu eettisiä ongelmia ja arvoristiriitoja. Miten voimme kahdeksan hatun menetelmää hyödyntäen kehittää toimintatapoja, jotka vahvistavat organisaatiomme arvoja ja eettisyyttä?”

”Olemme julkaisemassa vuosiraporttia ja haluamme, että se viestii selkeästi ja vaikuttavasti. Miten kahdeksan hatun menetelmä voi auttaa meitä varmistamaan, että raportti kattaa kaikki tärkeät näkökulmat ja herättää sidosryhmiemme kiinnostuksen?”

Kahdeksan hatun tiimiajatus toimii hyvin myös gpt-assistenttina

Nämä eri hattujen menetelmät ovat toimineet tekoälyn kanssa varsin hyvin ja kannustan testaamaan niitä. Niistä voi luoda myös oman gpt-assistentin, jolloin ChatGPT tarjoaa ilman erillisiä metodin mainintoja monipuolia näkökulmia ja ideoita haluamistasi teemoista.

Jos haluat kuulla aiheesta lisää, varaa maksuton tekoälydemo teams-kalenteriisi alla olevasta linkistä. Näytän siinä, miten itse hyödynnän tekoälyä ajan säästöön ja työn laadun parantamiseen.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.