Lasse Ahlstedt työskentelee Volvon Suomen toimintojen toimitusjohtajana ja pohtii perinteistä ostamisen mallia, jossa auto maksetaan osamaksulla, pankkilainalla tai käteisellä ja vaihtoauto on osa ratkaisua. ”Nyt mennään kohti vaihtoehtoa, joka perustuu kuukausikohtaiseen maksamiseen.”

AJATUS OMISTAJUUDESTA ON VAHVASSA MURROKSESSA. ”Noin kolme vuotta sitten aloitettiin myydä autoja kuluttajille yksityisleasingin-tyylillä ja nyt se edustaa Suomessa jo 10 prosenttia kokonaismyynnistä.” Muutos on ollut varsin nopeaa. Lasse kertoo, että esimerkiksi Saksassa ostajakunta yksityisleasing-palveluille on aika paljon muuttunut. ”Kyse on siinä mielessä kuluttajien arvovalintojen muutoksesta, että auto ei ole enää niin iso asia kuin ennen, vaan liikkumisen ratkaisuista halutaan tehdä mahdollisimman helppoa, edullista ja ympäristöystävällistä.”

LASSEN KOKEMUS ON, ETTÄ ASIAKKAAT OVAT KIINNOSTUNEITA ARVOISTA. Turvallisuus on yleensä vahvasti Volvoon liitetty arvo. Ympäristötietous ja kestävän kehityksen valinnat ovat myös tällä hetkellä tärkeitä. Lassen mukaan asiakkaiden kysymykset liikkuvat paljon autoilun sähköistymisessä. Se haastaa myös autoalan yrityksiä. ”Sen sijaan, että ajattelisimme EU:n vaativan tiettyjä päästömääräyksiä, ajattelemme Volvolla olevamme osa ongelmaa ja haluamme olla myös osa ratkaisua. Tavoitteena on olla ilmastoneutraali yritys vuonna 2040, ja se on osa bisnesfilosofiaamme.”

AUTO EI OLE ENÄÄ SELLAINEN STATUSSYMBOLI KUIN ENNEN. Myös trendit, kuten ajokortin suorittaminen heti 18-vuotiaana, näyttävät aika paljon muuttuneen. ”Moni nuori ajattelee varsinkin kaupungissa, ettei tarvitse autoa. Siinä vaiheessa, jos alkaa tulla perhettä, myös autoilun tarpeet kasvavat ja ajattelukin saattaa muuttua.”

LASSE KOKEE, ETTÄ TYÖNTEKIJÄT ARVOSTAVAT ARJEN VASTUULLISUUSTEKOJA. Yksi konkreettinen esimerkki on se, että jos Volvolla työskentelevään perheeseen syntyy lapsi, vaikka olisi isä perheessä ja vaimo pitää äitiysloman, voi isä ottaa loman ja työnantaja maksaa 80 prosenttia palkasta. ”Tällä tuomme esille arvojamme, että kannustamme isääkin olemaan lapsen kanssa ja samalla kilpailemme työvoimasta. Sillä on haluttu helpottaa työntekijöiden arkielämää. Jos arki ei toimi, työntekijämme hakeutuvat muualle töihin. Työelämän arvot ovat monella tapaa muuttumassa. Nyt voi periaatteessa tehdä töitä mistä vain ja johdolla täytyy olla siihen luotto, että työt tulevat tehdyiksi.”

Tämän haastattelun ja paljon muuta voit lukea kokonaisuudessaan tuoreesta Arvovalta-kirjasta.

Opas Arvoihin

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.