Kuinka olla jotain mieltä ja välttää silti vastakkainasettelua?

By |2018-12-28T00:01:25+00:00helmikuu 28th, 2018|Artikkelit|

Moni johtaja ja asiantuntija on oivaltanut dialogin merkityksen, mutta eräs asia jarruttaa. Osa vielä epäröi viestinnässään, koska pelkää vastakkainasettelun kautta syntyvää negatiivista keskustelun kierrettä. Varotaan tuomasta esiin mielipiteitä, joista joku voi pahoittaa mielensä, suuttuua ja aloittaa kriittiset vastaväitteet. Erityisesti some-keskusteluissa ne koetaan vaikeiksi hallita.

Metsä vastaa kun sinne huudetaan

Vastakkainasettelua on helppo saada aikaan kärjistämällä ja laukomalla mustavalkoisia totuuksia. Se voi myös olla jollekin tarkoituksenmukaista, ja jokainen saa valita viestintätyylinsä. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että yleensä metsä vastaa siten kuin sinne huutaa. On olemassa tapoja saada aikaan rakentavaa keskustelua, mutta tuoda silti esille näkemyksiä.

Kerro havainnoista ja kolmannen osapuolen kokemuksista

Yksi hyväksi havaittu malli on kertoa havainnoista, siitä, mitä on kokenut, nähnyt ja havainnoinut ympäristössään liittyen johonkin tiettyyn teemaan. Samoin kolmannen osapuolen kokemusten jakaminen on hyvä tapa nostaa esille epäkohtia tai hyviä käytänteitä ilman, että puhut niitä totuutena. Esimerkiksi itse aloitin Johtaja on Media! -teeman sisällöt haastattelemalla useita kokeneita johtajia. Kerroin heidän omia kokemuksiaan johtamisen haasteista ja mahdollisuuksista. Kukaan ei lähestynyt sisältöäni siitä kulmasta, että olisin puhunut ”potaskaa”, koska kerroin toisten kokemuksista liittyen teemaan, josta halusin itse oppia. Tarkoitukseni oli samalla tuoda muille vinkkejä aiheeseen liittyen.

Lisää mukaan oma synteesi

Kun olet nostanut jotain teemaa esille havaintojen ja toisten kokemusten kautta, voit lisätä mukaan omaa näkemystäsi, osaamistasi, luoda kokonaisuudesta synteesiä. Itse aloin koota näkemyksiä useista haastatteluista huomioimalla asioita, jotka nousivat keskustelussa esille, ja myös asioita, joista ei juurikaan puhuttu, mutta jotka koin itse merkityksellisiksi. Siitä alkoi muodostua Johtaja on Media! -keskustelu ja uskaltaisin jo arvioida, että pienimuotoinen ilmiö.

Asiantuntija voi myös kysyä

Kenenkään asiantuntijuus ei happane siitä, että esittää kysymyksiä ja on valmis kuuntelemaan toisten kokemuksia, näkemyksiä ja mielipiteitä. Vastakkainasettelusta on harvoin hyötyä, jos haluaa saada omaa näkökulmaansa menemään perille. Jos siis haluat välttää turhaa vastakkainasettelua, kannustan rakentamaan asiantuntijuuden auttamisen varaan. Voit auttaa kokoamalla kokemuksia omiin havaintoihisi ja tuomalla niihin asiantuntijuutesi avulla vision tulevasta. Kun sisältösi alkaa hyödyttää muita, he haluavat seurata sinua ja nostavat sinut asiantuntijabrändiksi.

Ja kun olet nöyrä omille sekä edustamasi organisaatioiden arvoille, tavoitekulttuurille ja hyville käytöstavoille, pärjäät loistavasti. Rohkeutta dialogiin! Mikäli haluat tutustua teemaan syvemmin, se onnistuu esimerkiksi hyödyntämällä ilmaisia johtajuusviestinnän oppaita Tietopankista. Yhteystietoja ei tarvitse jättää. Toivottavasti oppaasta on sinulle hyötyä.

@JukkaSaksi

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Blogiopas

Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA

+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA

Johtaja on Media! -kirja

Miten johtajista, asiantuntijoista ja organisaatioista on tullut medioita? Jukka Saksin teos palkittiin vuoden 2017 Kultasulka -kilpailussa hopeasulalla. Tutustu ja tilaa omasi!
TILAA KIRJA
Johtaja on Media! -kirja
close-link
Saammeko auttaa?

Varaa kanssamme maksuton 15 min puhelinsparraus.
Kerro johtajuusviestinnälliset haasteesi, kuuntelemme ja autamme eteenpäin.


KATSO VAPAAT AJAT
close-link