Olen vaihtanut viimeisen viiden viikon aikana paljon ajatuksia eri toimialojen yritysjohtajien kanssa. Yksi kiinnostava ala on autokauppa ja muutenkin liikkumiseen liittyvät bisnekset. Miten koronakriisi muuttaa autoilua, kenellä on kristallipallo nähdä tulevaan? Itselläni sitä ei ole, mutta pohdin tässä muutamia näkökulmia havaintojeni ja käymieni sparrausten pohjalta.

AUTOALAN MUUTOKSET EIVÄT OLE YKSINKERTAISIA

Median uutisoinnista saattaa saada kuvan, että kaikki liiketoiminnat ovat syvässä kriisissä. Iso osa on, mutta on myös toimialoja, joiden liiketoiminta on koronan myötä kasvanut merkittävästi. Autoalallakin kriisi näkyy monin eri tavoin. Käymieni keskusteluiden perusteella näyttäisi karkeasti siltä, että autovuokraamoketjuissa notkahdus on ollut nopein ja syvin, koska se nojaa pitkälti turismiin. Myös kuluttajamyynti- ja huoltotoiminnat ovat notkahtaneet voimakkaasti. Premium-merkkien kohdalla tiputukset saattavat olla hieman muita merkkejä pienempiä asiakaskunnan varallisuuden takia.

Myös yritysasiakkaiden kohdalla on tapahtunut merkittävää laskua. Autoalalla on kuitenkin osa-alueita, joihin korona ei pure niin voimakkaasti. Raskas liikenne on joissain segmenteissä hyvin aktiivinen, koska nyt verkkokaupat ja päivittäistavarakauppa myyvät varsin hyvin. Samoin ambulanssit ja vastaavat turvallisuuteen ja terveyteen liittyvät liikennöinnit ovat saattaneet kasvaa. Niiden osuus koko autokaupasta on kuitenkin käsittääkseni melko vähäinen.

VÄHENEEKÖ AJAMINEN TAI MUUTTAAKO SE MUOTOAAN?

Aika monen skenaarion mukaan digitaalinen kommunikointi on tullut jäädäkseen ja se muuttaa työssä käyvien käyttäytymistä myös pysyvästi. Kun kriisin myötä on opittu etätyöhön- ja kokouksiin, tarvitaan hyviä syitä, että oltaisiin jatkossa niiden takia valmiita maksamaan, käyttämään aikaa ja vaivautumaan kulkemaan pidempiä matkoja. Kriisi voi muokata myös omia ja yhteisöjemme arvoja. Jos se tarkoitaa, että yritysautoilijat ajavat jatkossa vähemmän työmatkoja, pitenevätkö autojen käyttöajat ja siten autoja vaihdetaan harvemmin? Lisääntyykö vastaavasti kotimaan matkailu, etätyöskentely mökillä ja sitä kautta siirtyykö kaupungeissa lyhyiden ajomatkojen suhailu pidempiin maakuntamatkoihin? Jos näin käy, muuttaako se dynamiikkaa autojen käyttövoiman suhteen? Tuleeko dieselistä jossain tilanteissa suositumpi kuin hybridistä tai sähköautosta, jos ajomatkat harvenevat, mutta pitenevät?

INVESTOINNIT ON MONIULOTTEINEN LUMIPALLOILMIÖ

En ole kansantaloustieteilijä, mutta ajattelisin kuluttamista ja investointeja ilmiönä, jossa on valtavasti heijastevaikutuksia toisten tekemisistä. Esimerkiksi itse pienyrittäjänä suhteutan investointejani omien asiakkaideni toimintaan ja toiminnan ennustettavuuteen. Tällä hetkellä se on äärimmäisen vaikeaa, koska koronakriisissä on niin paljon kyse viruksesta, jota ei kansantalous kiinnosta. Pyrin pysymään pulssilla käymällä mahdollisimman paljon dialogia nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Se on ollut monen yrityksen tapa selkeyttää tilannetta. Huojentavaa on se, että viiden viikon takaisesta kriisi- ja shokkimoodista on päästy pikkuhiljaa jo tulevan suunnitteluun.

Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA

+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.