Minkälaisen reaktion otsikkokuvan kättely sinussa saa aikaan? Koronavirus on luonut nopeita muutoksia ihmisten mielikuvissa ja reaktioissa. Se näkyy esimeriksi siinä, miten reagoimme nyt valokuviin ja videoihin.

KUN KOKOONTUMISIIN ALETTIIN PUUTTUA ja ohjeistaa ihmisiä pitämään etäisyyttä toisiinsa, tapahtui myös muutosta siinä, miten suhtauduttiin kaikkeen nähtyyn viestintäsisältöön. Yhteiskunnassamme on pidetty yhteisöllisyyttä tärkeänä arvona. Koronakriisin myötä fyysisestä kanssakäymisestä onkin muodostunut pikavauhdilla kritisoitava asia. Katsoin esimerkiksi itse johtajaonmedia.fi -sivujen kuvitukset läpi aiempaa kriittisemmin. Huomasin, että sivuilla oli paljon kuvia, joissa ihmiset kokoontuivat lähelle toisiaan tai kättelivät toisiaan, kuten otsikkokuvassa tehdään. Kriisiin liittyvä ajatustason muutos oli niin voimakas, että kuvat alkoivat viestittää sitä, ettei yritykseni ole ajan tasalla. Jouduin siis käymään läpi keskeiset materiaalit ja vaihdoin suurimman osan kuvista sellaisiin, jotka sopivat mielestäni paremmin ajan henkeen. Blogien kuviin en puuttunut.

SOMESSA NÄKEE VOIMAKKAITAKIN REAKTIOITA. Kun joku johtaja tai työntekijä jakoi ennen koronakriisiä someen kuvan tiimistä, jotka halasivat toisiaan yrityksen tyky-päivänä, sai postaus tykkäyksiä ja positiivisia kommentteja. Kriisin puhjettua vastaavanlainen kuva aiheutti välittömästi kritiikkiä ja paheksuntaa sen suhteen, ettei yrityksessä toimittu vastuullisesti viranomaisten ohjeiden mukaan. Ilmiö on mielenkiintoinen ja kuvastaa vahvan ydinviestin voimaa. Kun kriisin aikana ei voi välttyä sanomasta, että toisiin ihmisiin täytyy pitää etäisyyttä ja huolehtia käsihygieniasta, nostavat ohjeista poikkeavat tilanteet meissä voimakkaita reaktioita. Mielenkiintoista seurata sitä, normalisoituuko ajatusmaailmamme kriisin jälkeen nopeasti, vai jäävätkö ydinviestit mieliimme pidemmäksi aikaa.

ORGANISAATIOIDEN REAKTIONOPEUS VAIHTELEE PALJON. Olen seurannut erilaisten yritysten verkkosivuja ja huomannut, että reaktionopeus niiden päivittämisessä vaihtelee paljon. On yrityksiä, joiden nettisivuja katsoessa ei tiedä koronaviruksesta mitään ja sitten on niitä, joiden koko sisältö on päivitetty ajan henkeen sopivaksi. Jokainen organisaatio tekee näiden suhteen omat ratkaisunsa. Tarvitsemme varmasti myös ymmärrystä ja kärsivällisyyttä sen suhteen, että mikä on tällä hetkellä missäkin organisaatiossa tärkeintä. Joissain organisaatioissa kaikki aika saattaa mennä tulipalojen sammuttamiseen ja ihmisten terveyden suojaamiseen. Ehkä toisissa ei ole herätty visuaalisuuden voimaan.

Toivotan voimia kaikkiin yhteisöihin globaalista kriisistä selviytymiseen! On tärkeää muistaa, että se voi luoda myös uusia mahdollisuuksia, joita emme ehkä vielä näe.

Opas Arvoihin

Jukka Saksi KTT, MBA

+358405018357

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Suomen aktiivisin viestijä teemoista #johtajuus, #arvot, #mediallistuminen ja #viestintä.

Sparraa johtoryhmiä, hallituksia ja asiantuntijoita. Auttaa työyhteisöjä kiteyttämään arvojaan ja viestimään niin, että se rakentaa luottamusta. Arvovalta-kirjan kirjoittaja. Tutustu sisältöihin: LinkedIn, Twitter, blogi, haastattelut, videot.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.