”Alan olla jo aivan hermona jatkuviin videopalaveripäiviin”

”Kukaan ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu”

”Yhteiskunnan päättäjien viestintä on epäjohdonmukaista ja sekavaa”

”Mitä teen, mihin fokusoin, kuka kertoo tulevasta?”…

Kukaan ei tiedä tulevaisuudesta

Haluan olla kirjoituksissani kannustava ja rohkaiseva, mutta koen tärkeäksi tuoda esille myös realismia. Nimittäin kukaan ei tiedä, miten koronatilanne etenee ja miten kauan se vaikuttaa arkeemme. Eri alojen asiantuntijat eivät ole yhtämielisiä siitä, miten tauti etenee, millä tavalla se voitetaan ja minkälaisia rajoitteita tulisi missäkin tilanteessa toteuttaa.

Silti pitäisi kyetä johtamaan, organisoitumaan ja viestimään.

Syyttelystä ja uhriutumisesta ei ole hyötyä

On ymmärrettävää ja inhimillistä, että poliittisia päättäjiä ja virkamiesjohtajia laitetaan tikun nokkaan siitä, ettei maallamme ole selkeää entry-strategiaa koronan ulospääsystä. Päättäjien syyttelystä ei juurikaan ole hyötyä. On hyvä pohtia, mihin johtajana aikansa viestinnällisesti käyttää. Jos pääviesti on uhriutuminen ja toisten syyttely ongelmista, johtaa se helposti oman organisaation entistä syvempään lamautumiseen. ”Se, mihin johtaja kiinnittää katseena ja huomionsa, kasvaa”, kuvasi aikanaan Tapiola-ryhmän silloinen pääjohtaja Asmo Kalpala minulle, kun haastattelin häntä johtajuuden väitöskirjaani. Se pätee edelleen.

Osallistumisen ja yhteisöllisyyden tunne nyt tärkeää

Monella työntekijällä oli ennen kesälomia odotus, että syksyllä päästään työskentelemään normaalisti ja pikkuhiljaa rajoitukset, teamsit, maskit ja turvavälit ovat historiaa. Näin ei kuitenkaan ole käynyt. Nyt jos joskus työyhteisöissä tarvitaan yhteisöllisyyden tunnetta. Se syntyy sillä, että henkilöstöllä on mahdollisuus osallistua tulevan suunnitteluun ja päästä kertomaan näkemyksiään siitä, miten oma työ voidaan toteuttaa vaikeasta toimintaympäristöstä huolimatta. Poikkeusaikaa on eletty jo 1,5 vuotta ja on suuri vaara, että ilman aitoa osallistamista moni jää työyhteisössä kelkasta.

Epätietoisuus on syksyn onnistumisen pahin vihollinen. Lähijohtajat ja henkilöstö tarvitsevat viestiä siitä, mihin ollaan menossa. Johtajuusviestinnälle saadaan hyviä sisältöjä osallistamalla koko yhteisö ideoimaan

Näkemyksellisyyttä ja suuntaa, vaikka näkymä on sumuinen

Tulevan ennustaminen on vaikeaa, koska kellään ei ole kristallipalloa sen suhteen, mitä syksyn aikana koronaan liittyen tapahtuu. Kuitenkin jokainen meistä on oman työnsä asiantuntija. Työyhteisöön voidaan luoda vahvaa näkemyksellisyyttä ja selkeää suuntaa esimerkiksi kevyiden yhteiskehittämisten avulla. Silloin hyödynnetään koko yhteisön näkemyksiä, havaintoja, ideoita ja ratkaisuehdotuksia. Yhteiskehittämisen kautta saadaan yhteisön luovuus esiin ja ohjenuoraksi parhaat ideat siitä, miten syksyn entry-strategia toteutetaan. Se on luultavasti paras versio tulevasta, vaikka näkymä onkin sumuinen.

Osallistamisesta saadaan työkaluja johtajuusviestintään

Moni johtaja ja esihenkilö tuskailee sen kanssa, mistä ja miten viestiä matkasta, kun ei juuri tiedetä tulevasta. Osallistamisen kautta saatu tieto on erinomaista sisältöä viestittäväksi niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Toimintaympäristö muuttuu vauhdilla, jolloin on tärkeää kyetä olemaan ketterä suuntaan ja toiseen. Kun ylin johto hyödyntää koko yhteisön tietoa, saa se viesteihinsä näkemyksellisyyttä siitä, mihin ollaan matkalla. Kun kertoo yhteisön matkasta, tekee myös yhteisöstä kiinnostavan työnantajan, palveluntuottajan ja yhteistyökumppanin.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.