Tunnistatko ajatuksen? Miten onkaan inhimillistä tuohtua siitä, jos toiset eivät ymmärrä mielipiteitämme?

Aihe nousi kiinnostavasti esille #parempitwitter -yhteiskehittämisessä, jonka Johtaja on Media! järjesti Innoduelin kanssa. 17.2.2021. Yli 100 aktiivista viestijää jakoi ideansa onnistuneesta Twitter-keskustelusta Innoduel-yhteiskehittämisen kautta. Osallistujat myös arvioivat toisten antamia vastauksia. Metodin kautta priorisoitiin TOP 10 -vinkit. Tärkeimmiksi nousivat hyväntahtoisuus, uteliaisuus ja ihmisten arvostaminen asemasta riippumatta. Hyviä kohtaamisen arvoja kaikki.

Tavoitteena rakentava keskustelu paremmasta keskusteluympäristöstä

Tavoitteena oli herättää rakentavaa pohdintaa keskustelukulttuurista ja viestintään liittyvistä arvoista. Aloitimme Twitteristä, koska siitä on viime aikoina puhuttu paljon ja päätimmekin testata fasilitointia siellä. #Hyvinsanottu -teeman hengessä halusimme osallistaa heidät, joiden mielestä Twitter-keskustelua kannattaisi parantaa.

Mukavaa, että yli 100 viestinnän ammattilaista lähti yhteiskehittämiseen mukaan. Osallistujia oli kaikilta sektoreilta mm. Verohallinnosta, Kevasta, Avista, Itä-Suomen yliopistosta, Veritaksesta, Varmasta, EK:sta, Tilastokeskuksesta, Fenniasta, Suomen Rehtorit ry:stä, ProCom ry:stä, Martoista ja Kauppakamarista.

Oli ilo huomata, miten rakentavat ja positiiviset ideat toivat kaivattua piristettä paikoin melko negatiiviseen twiittausympäristöön.

TOP 10 vinkit onnistuneeseen Twitter-viestintään

Osallistujat priorisoivat Twitter-keskusteluiden onnistumiseen seuraavat TOP 10-vinkit:

  1. Hyväntahtoisuus ja uteliaisuus dialogissa. Ihmisten arvostaminen asemasta riippumatta.
  2. Ihmisiä pitää aina kunnioittaa, henkilöön tai hänen ominaisuuksiinsa ei saa käydä kiinni. Näkemyksistä saa aina olla eri mieltä.
  3. Kuuntele toisia, erityisesti heitä, joiden kanssa olet eri mieltä. Yritä myös ymmärtää heidän kantojaan. Älä lyttää. Älä hyökkää.
  4. Tuo keskusteluun tietoa, jota siinä (esim. ketjussa) vielä ei ole esitetty. Jos toimimme näin kaikki, kaikki oppivat.
  5. Kärsivällisyys. Vaikka twitter on nopeaan viestintään, säilytä silti maltti ja älä reagoi negatiivisiin asioihin miettimättä ensin hetkeä.
  6. Toisen kunnioitus ja arvostus. Yhtä totuutta on harvemmin. Hyvät käytöstavat myös tarpeen muistaa.
  7. Rehti, reilu ja rehellinen ote kaikkeen viestintään.
  8. Ole itse esimerkki fiksulle viestittelylle.
  9. Luovu oikeassa olemisen tarpeesta. Asioihin on monia kulmia, harvoin absoluuttista totuutta. Ole kiinnostunut toisen kulmasta.
  10. Keskustele asiallisesti ja argumentoi vastauksesi napakasti ja ymmärrettävästi

Totuuksien laukominen on kuin kutsu taisteluun

Uskon, että esille nousseet vinkit soveltuvat kaikkiin kohtaamisiin. Varmasti tärkeitä teemoja jokaisen pohdittavaksi.

Olen nostanut viestintä- ja arvovalmennuksissa keskusteluun yleisesti viestinnän sävyä. On havaittu, miten valtava vaikutus sävyllä on siihen, miten viestijään suhtaudutaan. Jos lausuu somessa ”totuuksia”, on se yleensä kuin suora kutsu taisteluun. Jos sen sijaan kuvaakin havaintoja, kokemuksia ja viittaa esimerkiksi tutkimuksiin, on vastaanotto yleensä suopeampaa. Voi olla siis vahvojakin näkemyksiä, kun kiinnittää huomiota tyyliin, jolla niitä esittää.

Nyt työyhteisöillä momentum tarttua keskustelukulttuuriin

Näkisin nyt työyhteisöillä tärkeän yhteiskunnallisen roolin. Organisaatioilla on lähtökohtainen motiivi, että niihin suhtaudutaan myönteisesti ja niihin luotetaan. Toisten kunnioittaminen ja erilaisten mielipiteiden hyväksyminen ovat tärkeitä arjen viestintäarvoja.

Haluaisinkin tukea organisaatioita löytämään yhteisiä linjauksia siitä, millä sävyllä niissä viestitään. Työyhteisöjen kautta voidaan luoda vahva ilmiö toisia kunnioittavan keskustelukulttuurin puolesta. Siinä ylin johto on avainasemassa julkisen dialogin kävijöinä. Kannustan hyödyntämään momentumia tähän mahdollisuuteen.

Lähtölaukaus työyhteisökohtaisille keskustelukulttuurin käytänteille

Toivon, että #ParempiTwitter olisi yksi lähtölaukaus laajemmalle työyhteisöjen keskustelukulttuurin kehittämiselle. Teema etenee seuraavaksi yksittäisiin työyhteisöihin, jotka voivat ilmoittautua yhteiskehittämisen 2-vaiheeseen. Siinä fasilitaattoreidemme avulla, työyhteisön koko henkilöstö luo itselleen arvojen ja tavoitteiden mukaiset viestinnän raamit. Niille on näin poikkeusaikana erityisen suuri tarve.

Jokaisen työyhteisön kanssa suunnitellaan tilanteeseen sopivat kysymykset, roolitukset ja keskusteluareenat. Lopputulokseksi saadaan demokraattisesti luodut keskustelukulttuurin käytäneet, joita voidaan sitten mitata ja joiden mukaisista toimista voidaan huomioida.

Odotan innolla, että pääsemme työstämään niitä aiheesta kiinnostuneiden työnantajien kanssa.

Nopea ja osallistava tapa ideointiin

Kiitokset kaikille yhteiskehittämiseen osallistuneille! Projekti osoitti jälleen, miten Innoduel-osallistaminen on nopea tapa saada isonkin ryhmän ideat struktrutoituun muotoon. Keräämme tästäkin opit, joita hyödynnämme työyhteisöjen kanssa jatkossa.

Saat lisätietoja organisaatiokohtaisesta yhteiskehittämisestä alla olevasta linkistä.

Ota vapaasti yhteyttä jos haluat kuulla tarkemmin Twitter-yhteiskehittämisestä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

Johtaja on Media! on arvojen kiteyttämiseen ja osallistamiseen erikoistunut viestintätoimisto. Haluamme osaltamme rakentaa vahvempaa johtajuutta ja luottamusta. Jos olet kiinnostunut johtajuudesta, arvoista ja viestinnästä, seuraa sisältöjämme TwitterissäLinkedinissäFacebookissaInstagramissa ja Youtubessa
Voit myös tilata uutiskirjeemme