Kenneth Strömsholm toimi kuusi vuotta Vehon toimitusjohtajana ja jäin syksyllä 2018 tehtävästä eläkkeelle. Hän koki tehtäväkseen saada ihmiset toimimaan kohti tavoitteita samaan aikaan, samaan suuntaan ja samalla voimakkuudella. Se onnistui dialogiin ja avoimuuteen pohjautuvalla johtamisella.
Tieto, ymmärrys, usko ja hyvä fiilis
Kenneth ei usko pakottamiseen, vaan muutokseen ”tieto, ymmärrys, usko” – vaiheiden kautta. Joskus se kestää kuukausia, joskus vuosia, riippuen asiasta. Tiedon, ymmärryksen ja uskon jälkeen tulee fiilis. Kun ihmiset kokevat päässeensä vaikuttamaan, heidän työfiiliksensä kohenee. Sitä myöten myös asiakkaille syntyy parempi asiakaskokemus, joka on oleellinen osa Vehon kulttuuria.
Dialogiin kesken pahimman päästökohun
Viestintä on ollut Kennethille aina tärkeä osa johtamista. Hän halusi tarjota sidosryhmilleen mahdollisuuden avoimeen dialogiin ja aktivoitui hyödyntämään työroolissaan sosiaalisia medioita autoalaa ravistelleen ”päästökohun” aikaan 2016. Se oli alalla poikkeuksellista, koska suurin osa kilpailijoiden johdosta lakkasi viestimästä lähes kokonaan. Twitter ja Linkedin tulivat hänelle tutuiksi kanaviksi henkilökohtaisten johtajuusviestinnän sparrausten kautta, jotka toteutettiin tapaamisten, puheluiden ja sähköpostiviestien välityksellä.
Kennethin kanssa toteutettiin myös 24 videon sarjana Johtajuuden Joulukalenteri, jossa käsiteltiin eri johtajuuden ja viestinnän teemoja. Esimerkkinä ohessa lyhyt keskustelu johtamisesta ja sosiaalisesta mediasta.
Kennethin kokemukset valmennuksen hyödyistä
”Jukka heitti haasteen, johon halusin tarttua. Vaikka sosiaalinen media olikin minulle entuudestaan tuttua, niin työroolissani en ollut tehnyt sillä rintamalla mitään. Sparrauksen jälkeen halusin aidosti ja nöyrästi lähteä viestimään myös tätä kautta. Tiesin riskit, mutta avoimuudella ja rehellisyydellä uskoin sen onnistuvan.
Olen jo pitkään uskonut myös siihen, että sisäinen ja ulkoinen viestintä lähestyvät toisiaan. Siksi tämä omalta osaltaan samalla vahvisti sisäistä viestintäämme ja tehosti asioiden jalkautumista Vehon sisällä. Uskallan myös väittää, että tämä omalta osaltaan vie mielikuvaa Vehosta päivä päivältä avoimempaan suuntaan. Kehityssuunta, jota olemme tietoisesti hakeneet. Tämä saa vahvistusta sekä mainetutkimuksista että muusta palautteesta, jota olemme saaneet. Ihan omana bonuksena tulee vielä se, että Vehon henkilöstö myös haluaa ammattimaisesti aktivoitua, josta Veho Blogit ovat hyvä esimerkki.”
Kenneth Strömsholm
Hyödynnä ilmaisia Johtaja on Media! -sisältöjä
Jos koet kiinnostusta ja tarvetta kehittää omaa johtajuusviestintääsi, voit tutustua myös muihin referenssitarinoihimme, hyödyntää blogeja, henkilöhaastatteluja sekä ladata ilmaisia oppaita Tietopankista.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.