Kansalaiset ja yrittäjät ovat hämillään sen suhteen, minkälaisia korona-toimia pitäisi missäkin tilanteessa toteuttaa. Se on ymmärrettävää, onhan tilanne poikkeuksellinen ja sekava. Ymmärrän myös viranomaisia. Heillä on todella haastava toimintaympäristö, eikä viranomaistahojen keskinäisestä roolituksesta ja viestien yhteneväisyydestä ole vielä selkeitä päätöksiä.
Itis viestitti ensimmäisenä maksipakosta
Meistä jokainen voi yksilöinä tehdä paljonkin sen eteen, ettei korona leviä enempää. Voimme välttää kaikin mahdollisin tavoin kohtaamisia, käyttää joka paikassa maskia, turvavälejä jne. Mutta mitä työyhteisöt voisivat tässä tilanteessa tehdä?
Itis oli ensimmäinen suuri kauppakeskus, joka ilmoitti maskipakosta. ”Vihdoinkin joku uskaltaa”, näin kommentteja useammasta some-päivityksestä. Ilmeisesti mikään kauppa ei voi maskin käyttöön pakottaa, mutta siitä voi tehdä päätöksen ja siitä voi avoimesti viestiä. Itis on näyttänyt esimerkkiä. Pitäisikö kaikkien vastuullisten kauppojen tehdä sama?
Yritykset voivat nyt tehdä konkreettisen arvoteon
En halua sekoittaa lisää viranomaisten työtä, mutta haluan tukea tavoitetta, että pääsemme koronan kurjimuksesta nopeasti normaalimpaan elämään. Siksi kannustan kaikkia suomalaisia kauppoja tekemään nopean arvioinnin maskipakon suhteen. Herättäisin kysymyksen ”estääkö jokin meitä viestimästä maskipakosta?”.
Se olisi vahva viesti ja samalla vastuullisuuden konkreettinen teko. Kun kaikki kaupat toimisivat samoin, olisi vielä vastuuttomasti ja koronaa vähättelevästi toimivien pakko muuttaa käytöstään, tai heille tulisi nälkä. Tietysti he, jotka eivät voi maskia terveydellisistä syistä käyttää, osoittaisivat sen lääkärintodistuksella, jolloin ei tapahtuisi syrjintää.
Ja voisiko kuljetusala tehdä samoin? Rohkaisen yrityksiä tekemään konkreettisia arvovalintoja. Jos vastuullisuus ja turvallisuus ovat yrityksen arvoja, voisi näkyvä viestintä maskipakosta olla juuri nyt tärkeä teko.
Turvallista kevättä!
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.