Kansalaiset ja yrittäjät ovat hämillään sen suhteen, minkälaisia korona-toimia pitäisi missäkin tilanteessa toteuttaa. Se on ymmärrettävää, onhan tilanne poikkeuksellinen ja sekava. Ymmärrän myös viranomaisia. Heillä on todella haastava toimintaympäristö, eikä viranomaistahojen keskinäisestä roolituksesta ja viestien yhteneväisyydestä ole vielä selkeitä päätöksiä.

Itis viestitti ensimmäisenä maksipakosta

Meistä jokainen voi yksilöinä tehdä paljonkin sen eteen, ettei korona leviä enempää. Voimme välttää kaikin mahdollisin tavoin kohtaamisia, käyttää joka paikassa maskia, turvavälejä jne. Mutta mitä työyhteisöt voisivat tässä tilanteessa tehdä?

Itis oli ensimmäinen suuri kauppakeskus, joka ilmoitti maskipakosta. ”Vihdoinkin joku uskaltaa”, näin kommentteja useammasta some-päivityksestä. Ilmeisesti mikään kauppa ei voi maskin käyttöön pakottaa, mutta siitä voi tehdä päätöksen ja siitä voi avoimesti viestiä. Itis on näyttänyt esimerkkiä. Pitäisikö kaikkien vastuullisten kauppojen tehdä sama?

Yritykset voivat nyt tehdä konkreettisen arvoteon

En halua sekoittaa lisää viranomaisten työtä, mutta haluan tukea tavoitetta, että pääsemme koronan kurjimuksesta nopeasti normaalimpaan elämään. Siksi kannustan kaikkia suomalaisia kauppoja tekemään nopean arvioinnin maskipakon suhteen. Herättäisin kysymyksen ”estääkö jokin meitä viestimästä maskipakosta?”.

Se olisi vahva viesti ja samalla vastuullisuuden konkreettinen teko. Kun kaikki kaupat toimisivat samoin, olisi vielä vastuuttomasti ja koronaa vähättelevästi toimivien pakko muuttaa käytöstään, tai heille tulisi nälkä. Tietysti he, jotka eivät voi maskia terveydellisistä syistä käyttää, osoittaisivat sen lääkärintodistuksella, jolloin ei tapahtuisi syrjintää.

Ja voisiko kuljetusala tehdä samoin? Rohkaisen yrityksiä tekemään konkreettisia arvovalintoja. Jos vastuullisuus ja turvallisuus ovat yrityksen arvoja, voisi näkyvä viestintä maskipakosta olla juuri nyt tärkeä teko.

Turvallista kevättä!

Kirjoittajasta:

Jukka Saksi     

viestintävalmentaja ja tietokirjailija

+358405018357

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Auttaa kiteyttämään arvoja ja viestimään luottamusta herättävästi. Konsultoi työyhteisöjä osallistamisen prosesseissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut 15 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen siirtymistään viestintäyrittäjäksi. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA-tutkinnon ja väitellyt tohtoriksi johtajuudesta. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.