Tällä kertaa vaihdoimme ajatuksia aina energisen Julius Tuomikosken kanssa. Julius on työskennellyt vuoden Firalla. Aluksi hän tuli auttamaan yhtiön startuppien myynnissä, ja on sittemmin edennyt siitä isompaan rooliin. Nyt vastuulla on uusien liiketoimintojen myynti ja markkinointi. ”Työn alla on 5-10 erilaista konseptia rakentamisen ja asumisen alalla, konkreettisena esimerkkinä osuuskuntatalo. Fira kehittää parhaillaan uudenlaista osuuskunta-asumisen mallia.”  Juliuksen mukaan se tulee muuttamaan suomalaista tapaa asua ja omistaa asunto. ”Haluamme luoda uudenlaista yhteisöajattelua ja muuttaa myös bisnesmalleja, joita lisäksemme muutkin toimijat kiinteistö- ja rakennusalalla voivat hyödyntää.”

Rakennusala tuntui innostavalta haasteelta

Julius ei ollut aiemmin työskennellyt Firan edustamalla toimialalla johtamistehtävässä. Suuria yllätyksiä ei ole vielä tullut. Juliuksella on ollut pitkään missio siitä, että hän haluaa olla vaikuttamassa siihen, minkälaiselta suomalaisen yhteiskunta näyttää nyt ja tulevaisuudessa. ”Mietin millä toimialalla olisi suuri vipuvaikutus siihen. Rakennusala on viimeisiä toimialoja, jotka eivät ole kokeneet digitaalisuuden ja uuden sukupolven tuomaa muutosta. Se tuntui innostavalta haasteelta.”

Rakentamisen mullistus on jo todellisuutta

Julius kokee, että hänen edellinen työpaikkansa ZEF oli myynnin ja tavoitteiden asettamisen korkeakoulu. ”Fira on ollut holistisen liikkeenjohtamisen ja isojen systeemien ymmärtämisen koulu. On ollut opettavaista havaita, miten projektibisneksestä rakennetaan alustaliiketoimintaa digitalisaatiota hyödyntämällä.”  Juliuksen mukaan Amerikassa on jo näyttöjä siitä, miten pelimaailma ja rakennusteollisuudet ovat yhdistymässä. ”Se on inspiroivaa myös meille. Suuren mittaluokan mullistus rakentamiseen on jo täällä.”

Firan arvot nostavat merkitystään

Julius kokee tulleensa poikkeuksellisesta kulttuurista toiseen poikkeukselliseen kulttuuriin. Firassa valtava asiantuntemus kohtaa lämminhenkisen työkulttuurin. Rakensimme Juliuksen kanssa kulttuurista sillan arvoihin. Välittäminen, luottamus ja läpinäkyvyys ovat Firan arvot. Juliuksen mukaan yritykset voivat tehdä hyvää tai vain rahaa. Firassa halutaan tehdä hyvää, mutta tuloksena se tuo myös rahaa. Se on kantava ajatus taustalla ja kertoo yhtiön arvoista. ”Kun asiat menevät digitaaliseen muotoon, kaikista asioista tulee samalla läpinäkyviä”. Julius näkee, että arvot, kuten Firalla ovat, nostavat merkitystään globaalissa ympäristössä.

Tärkeää, että ihmiset jakavat yrityksen arvot

On tärkeää, että arvot kohtaavat työntekijän ja yrityksen välillä. Firan arvot tulevat lähelle Juliuksen elämänkatsomusta. Arvot ovat Suomessa Juliuksen mielestä vielä jollain tavoin tabu. ”Voisiko arvoista puhua keveämmin esimerkiksi työpaikan kahviossa? On hyvä käydä keskustelua esimerkiksi arvosta ”välittäminen”, että sen merkitys ymmärretään arjessa. Onko jokin tekeminen ollut esimerkiksi sen arvon mukaista? Joku on sanonut, että suurin uhka yritykselle ovat asiantuntevat ja osaavat ihmiset, jotka eivät jaa yrityksen arvoja.”

Arvojohtaja kiinnittää huomion merkityksellisiin asioihin

Julius arvostaa sitä, että toimitusjohtaja Jussi Aho on nostanut itsensä perustasolta arvojohtajaksi. ”Vaatii rohkeutta olla voimakkaasti läsnä omana itsenään. Esimerkiksi omien työntekijöiden edessä puhuminen voi olla pelottavampaa, kuin puhua tuntemattomille.” Presidentti Niinistö tulee Juliukselle mieleen arvojohtajana, joka tietää omat arvonsa ja toimii niiden mukaisesti. Hän myös herättää kiinnittämään huomiota merkityksellisiin asioihin.

Hakeudutaan alueille joissa muut eivät ole vielä käyneet

Palaamme arvoista konkreettiseen työhön. Juliuksen työrooli on Firassa uusi, ja hänellä on siten neitseellinen maaperä edessään. ”Se tarkoittaa valtavaa määrää epävarmuutta ja turhautumista, kun laiva hakee suuntaa. Majakka alkaa pikkuhiljaa näkymään ja se pitää fiiliksen yllä.” Juliuksen suurin oppi vuoden aikana on ollut se, että organisaatio ei toimi niin kuin oma ajatus. ”Kasvun vauhdissa saattaa hetkellisesti jopa yksilön kannalta tuntua siltä, että onko meillä suuntaa. Yhteinen missio ja maali kuitenkin näkyvät ja sieltä löytyy ratkaisu.” Konkreettisesti Julius uskoo oman kädenjälkensä näkyvän asiakaslähtöisessä kulttuurissa ja ennakkoluulottomuudessa kokeilla erilaisia asioita. ”On esimerkiksi alettu auttamaan Firan kilpailijoita myymällä heille palveluita. Se on esimerkki siitä, että pyrimme hakeutumaan sellaisille alueille, missä muut eivät ole käyneet.”

Paineita on niin paljon kuin haluaa itse ottaa

Julius kokee saaneensa arvostusta siitä, että on lähestynyt alhaalta päin, tekemisen kautta. ”Titteli ei luo meillä arvostusta ja vaikuttavuutta.” Ensimmäinen vuosi meni ymmärryksen kasvattamiseen uudesta toimialasta ja organisaatiosta. ”Nyt alkaa aika, jolloin voi pikkuhiljaa soveltaa oppinutta. Tavoitteet ovat kovat, ja paineita on niin paljon kuin haluaa itse ottaa.”

Hyödynnä ilmaisia sisältöjä

Mikäli kiinnostuit itsesi tai organisaatiosi kehittämisestä kohti dialogia, kannattaa tutustua myös muihin henkilöhaasttatteluihinreferenssitarinoihin ja hyödyntää ilmaisia oppaita.

@JukkaSaksi

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi