Sain haastatella Juha Tapiota Arvovalta-kirjaani arvoista ja johtajuudesta. Juha on ajan saatossa hyväksynyt roolikseen olla bändinsä johtaja. Se oli aluksi vaikeaa. ”Kun 20 vuotta sitten teki keikkoja yksin, oli itsensä johtaminen helppoa, koska palo tehdä työtä oli niin suuri. Kun sain ympärilleni bändin, tilanne muuttui ja pääsin, sekä jouduin itseoppimisen kautta jatkuvaan johtamiskoulutukseen. Sen kautta tullaan johtajuuteen”.
Muutos aiheutti johtamisongelmia
”Oli pitkä prosessi ymmärtää, että jonkun täytyy olla bändin pomo. Silloin täytyy hyväksyä myös päätöksentekoon liittyvä yksinäisyys, vaikka lavalla ollaankin yleisöön nähden yhtä suurta perhettä. Vaikka on samaan aikaan bändin jäsenten kanssa hyvä ystävä, ei voi kuitenkaan olla koko ajan kaveri. Nyt johtaminen on yhtä tärkeä osa-alue työtä kuin esiintyminen, laulun tekeminen ja median kanssa toimiminen”.
Johtajuus on usein arkista puuttumista
Jännitteiden ratkaisut ovat haasteita, joihin Juhan on loppupelissä otettava kantaa, ellei tilanne raukea muuten. ”Ristiriitoja voi tulla missä tahansa työssä, mutta bändissä tilanne on vielä haastavampi. Istumme bussissa Helsingistä Rovaniemelle yli kahdeksan tuntia, menemme sen jälkeen samaan hotelliin ja samaan takahuoneeseen valmistautumaan. Sen jälkeen meidän täytyy kyetä antamaan yleisölle elämys. Yleisön tulisi kokea, että bändi antaa heille kaikkensa juuri sinä hetkenä. Jos tiimiimme rakentuu yhtään tyytymättömyyttä, joka alkaa näkyä valittamisena, täytyy se käsitellä ja katkaista heti. Näin palvelukeskeisessä työssä sille ei ole tilaa, kun esiinnytään live-yleisön edessä”. Vaikka bändin johtaminen sisältää paljon haasteita, ei muusikkopiireissä juuri puhuta aiheesta. ”Tunnen monta bändiä johtavaa artistia, mutta ei niistä asioista tule puhuttua johtajuuden nimikkeillä. Näemme toisiamme lähinnä keikkojen takahuoneissa, eikä synny luontevia tilanteita puhua johtamishaasteista”.
Kiitollisuutta vahvasta asemasta
Juha kokee kiitollisuutta siitä, että on päässyt asemaan, jossa hänellä on Suomen parhaat soittajat johdettavanaan. ”Omaa tekemistä on täytynyt jalostaa ja rakentaa omaa brändiään, jotta bändiini halutaan tulla soittamaan. Kun alalla on pienet piirit, kiirii maine niin hyvässä kuin pahassa. Silloin suoraselkäisyys ja reiluus ovat arvoja, jotka maksavat itsensä takaisin monin kerroin. Jos muusikoita kohdellaan epäreilusti tai heille maksetaan huonoa palkkaa, niin se myös alalla laajasti tiedetään. On ollut hienoa kuulla kommentteja siitä, että meidän bändissämme on reilu meininki”.
Bändin ryhmädynamiikka vahvistaa tiimityötä
Bändin kuuluu, että yleisön edessä ollaan yhtenäisenä tiiminä. Juha nostaa soittajia esiin ja monelle fanille he ovatkin nyt dream team. Juha kokee johtajuuden olevan sitä, että herkkiä taiteilijoita kuunnellaan. ”Kun menemme yleisön eteen, täytyy bändin jäsenten kokea olevansa turvatussa asemassa. Jokaisella on ääni ja riippuu yksilöstä, kuinka paljon haluaa vaikuttaa. Teemme esimerkiksi ennen keikkaa biisilistan yhdessä. Uskon, että suurin johtajuuden ydin on, että jokainen kokee olevansa tiimissä arvokas”.
Arvovalinnat näkyvät viihdebisneksessä vahvasti
Arvojen tiedostaminen on noussut viime aikoina pinnalle. Esimerkiksi jotkut tapahtumajärjestäjät ovat sitoutuneet esiintyjävalinnoissaan sukupuolten tasa-arvoisuuteen. Ympäristöarvot näkyvät esimerkiksi siinä, että fanipaitoja tehdään kierrätysmateriaalista, kuten keikan taustalakanoista. Levy-yhtiön kanssa puhutaan artisti-brändin kulmakivistä, Juhan kohdalla juurevuudesta ja aitoudesta. Arvoja pohditaan esimerkiksi tilanteissa, joissa joku taho tarjoaa yhteistyökumppanuuksia. ”Silloin mietitään, miltä yhteistyö näyttää ulkopuolisen silmin ja kohtaavatko arvot”.
Juha Tapio ei voi mennän minkään yrityksen taakse piiloon
”Brändi on naamani ja ääneni. Vaikka syy huonoon kokemukseen tulisi äänityksestä tai jostain muusta kuin minun toiminnastani, muodostuu kokemus kuitenkin siitä, miten Juha Tapio toimii. Sen takia kaikessa täytyy olla minun allekirjoitus ja vastuunkanto. En voisi julkaista laulua, johon en uskoisi. Samoin ihmisten kohtelemisen täytyy läpäistä minun arvoni”.
Haastava johtamisympäristö
Kun kuuntelin Juhan kokemuksia ja havaintoja, nousi mieleen, miten haastavasta arjen johtajuudesta onkaan kyse. Tuskin minkään bändin liideri on saanut johtamiskoulutusta. ”Kantapään kautta on vuosien saatossa opittu, mikä toimii ja mikä ei toimi. ”Olen saanut itseäni lahjakkaampia ihmisiä palvelemaan missiotani, se on suurin onnistumiseni johtajana. Se ei ole valmentamista tai opettamista, niihin ei tarvitse kuluttaa energiaa. Täytyy vain tähdätä siihen, että bändin jäsenet saavat loistaa”.
Tilaa uutiskirje!
Jättämällä sähköpostiosoitteesi tilaat Johtaja on Media! -uutiskirjeen, jonka kautta saat ideoita, vinkkejä ja muita hyödyllisiä sisältöjä johtajuuden, arvotyön ja viestinnän kehittämiseksi. Kerromme uutiskirjeissämme myös osallistavan konseptin kokemuksista ja palvelumahdollisuuksista.
Jos haluat vaihtaa ajatuksia, ota vapaasti yhteyttä.
Artikkelin otsikkokuva Atte Mäläskä.
Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi