Monella toimialalla ja monessa organisaatiossa on nyt vakava työvoimapula. En usko, että sen ratkaisemiseen on poppaskonsteja, mutta yhdellä johtamisen toimella voidaan asiaan vaikuttaa nopeasti.

Avoin, realistinen ja yhdessä luotu johtamislupaus

Mitä jos työyhteisöissä luotaisiin ja julkistettaisiin johtamislupaukset?

Kyse ei ole uudesta asiasta, vaan avoimuudesta, osallistamisesta ja sitoutumisesta. Mitä jos työyhteisössä osallistetaan koko henkilöstö kertomaan, minkälainen johtaminen auttaisi heitä onnistumaan työssään? Nykyaikaisilla työvälineillä saadaan nopeasti strukturoitu tieto siitä, mitä johtamiselta odotetaan.

Onnistunut johtaminen edellyttää tietysti sitä, että ihmiset antavat esihenkilöilleen mahdollisuuden johtaa itseään hyvin. Johtamisen odotuksia selvittäessä kannattaisi kysyä myös sitä, mitä henkilöstö olisi itse valmis tekemään sen eteen, että työyhteisössä olisi hyvä työskennellä.

Johtamislupaus olisi avoin, realistinen ja kannustava kuvaus, jonka pohjalta luotaisiin tavoitteita, toimenpiteitä ja seurantaa. Erityisen tärkeää olisi huomioida ja palkita lupauksen mukaisista teoista.

Oikeudenmukainen johtaminen on vaikeaa

Omien kokemuksieni ja havaintojeni perusteella oikeudenmukaisen johtamisen vaikeutta ei tunnusteta tarpeeksi laajasti. Kyse on vaikeasta työstä, jossa voi kuitenkin onnistua, kun se tehdään osallistavasti ja läpinäkyvästi.

Osallistava johtaminen voi olla pelottavaa, koska se edellyttää johdolta osin myös kontrollista vapauttamista ja ihmisten harkintakykyyn luottamista. Se riski työelämässä täytyy ottaa ja osoittaa työntekijöille arvostusta konkreettisin toimin.

Hygieniakysymykset, kuten palkkaus, täytyy olla asiallisella tasolla. Uskon kuitenkin, että suurimmat vaikutukset niin hyvässä kuin pahassa luodaan johtamisella.

Jos haluat vaihtaa ajatuksia muutosjohtamiseen, viestintään ja arvoihin liittyen, ota vapaasti yhteyttä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.