Edellisessä tekoälykoulutuksessa oli mukana osallistujia organisaation viestintätiimistä ja nousi esille kysymys siitä, miten tekoälyä voisi hyödyntää erilaisten tekstien ja muiden sisältöjen selkokielistämisessä.

Selkokielistämiseen menee aikaa ja se vaatii tarkkuutta, joten tekoäly on mitä mainioin työkalu ajan säästöön ja työn laadun parantamiseen siinäkin tilanteessa Tässä on joitakin prompteja, joita voit käyttää sisältöjen selkokielistämiseen eri alustoilla.

  1. Nettisivun tekstien selkeyttäminen”Muokkaa tämä sivu selkeämmäksi ja ymmärrettävämmäksi. Käytä yksinkertaista kieltä ja selitä tekniset termit.”
  2. Blogikirjoitusten selkokielistäminen”Kirjoita tämä blogiteksti uudelleen käyttäen selkokieltä. Varmista, että jokainen lause on lyhyt ja selkeä, ja että käsitteet esitetään helposti ymmärrettävässä muodossa.”
  3. Some-postausten yksinkertaistaminen”Muotoile tämä some-postaus selkeämmäksi ja tiivistä sanoma niin, että se on nopeasti ymmärrettävissä. Käytä suoraa ja arkista kieltä.”
  4. Uutiskirjeiden selkokielistäminen”Luo tästä uutiskirjeestä selkokielellä kirjoitettu versio, jossa on lyhyitä lauseita ja suoria toimintaan kehottavia ilmaisuja. Selitä kaikki ammattisanasto.”
  5. Esitteiden ja markkinointimateriaalien yksinkertaistaminen”Käännä tämä markkinointiesite selkokielelle. Käytä suoria ja helppotajuisia ilmaisuja, ja vältä monimutkaisia lauserakenteita.”

Näiden promptien avulla ja niitä soveltavamalla, voit parantaa sisältöjesi saavutettavuutta ja varmistaa, että ne palvelevat laajempaa yleisöä. Muista arvioida teksti myös niiden tarpeiden näkökulmasta, joilla voi olla vaikeuksia ymmärtää monimutkaista tekstiä.

Jos toimit viestintätehtävissä, saattaisit olla kiinnostunut kirjoituksesta, jossa kuvaan viestintätiimin roolin kasvua tekoälymurroksessa. 

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.