Koronakriisin myötä suuri osa organisaatioista joutuu tekemään erittäin vaikeita päätöksiä. Kyse on valinnoista, joissa ei ole ns. hyviä vaihtoehtoja tarjolla, vaan pelkästään ikäviä. Niitä on kuitenkin pakko tehdä. Kommunikointi etänä luo siihen lisähaasteita.

MISTÄ APUA VAIKEISIIN PÄÄTÖKSIIN?

Ulkopuolisen tahon on mahdotonta antaa yksiselitteistä vastausta siihen, miten päätöksiä täytyy tehdä. Ne ovat aina organisaation omia valintoja, joihin vaikuttaa moni seikka. Olen saanut sparrata useita hallituksia, johtoryhmiä ja muita päätöksentekotiimejä kriisin johtamisessa. Niiden kokemusten pohjalta kiteytin 4 hyväksi havaittua kysymystä, jotka eivät ota kantaa rahaan, vaan muihin johtajuuden elementteihin. Toivottavasti niistä on sinulle ja organisaatiollesi apua.

1) ARVOJEN MUKAISET VALINNAT?

Kun yksilö tai ryhmä pohtii ratkaisua vaikeaan päätökseen, kannattaa varmistaa, että se on omien ja yhteisön ydinarvojen mukainen valinta. Jos se ei ole sitä, tulevat ongelmat moninkertaistumaan pidemmällä aikavälillä ja organisaation arvot menettävät uskottavuutensa. Arvot on laadittu juuri vaikeita valintoja tukemaan ja selkeyttämään. Muussa tapauksessa ne ovat mainoslauseita ja ehkä enemmänkin tavoitteita. Kun toimitaan yhdessä laadittujen arvojen mukaisesti, vahvistetaan yhteishenkeä ja työn merkitystä.

2) VAIKUTUKSET TYÖNANTAJAKUVAAN?

Useimmat päätökset vaikuttavat myös henkilöstöön. On tärkeää varmistaa päätöstä tehdessä, mikä vaikutus sillä on omaan henkilöstöön. Koronakriisi poistaa lähes kaikki statussymbolit ja vähentää yhteisöllisyyttä, joilla usein työpaikkoja markkinoidaan. Kriisin aikana korostuu välittäminen, kunnioittaminen, dialogi, arvopohjaiset valinnat, työn tarkoitus, tukeminen ja rohkaisu. Nyt tehtävillä päätöksillä on merkittävä vaikutus siihen, miten nykyiset ja potentiaaliset työntekijät suhtautuvat organisaatioon. Jos joudutaan esimerkiksi lomautuksiin ja irtisanomisiin, tulisi ne tehdä aina yksilöä kunnioittaen. Työntekijät palkitsevat perustellut valinnat.

3) VAIKUTUKSET ASIAKKUUKSIIN?

Miten palvelemme asiakkaitamme kriisin aikana ja minkälaisen asenteen haluamme heille työstämme välittää? Olen itse saanut havaita kriisin aikana aivan mahtavaa palveluasennetta ja tahtoa auttaa asiakasta niin hyvin kuin se vaikeassa tilanteessa on mahdollista. Olen saanut osakseni myös sellaista kohtelua, että vaihdan kyseistä palveluntuottajaa heti kun se on kriisin hälvettyä mahdollista. Kyse on ollut palveluhalukkuudesta, joustavuudesta ja tavasta viestiä. Nyt tehtävät valinnat ja arjen toimet vaikuttavat merkittävästi siihen, miten asiakkaat toimivat syksyllä 2020. Ennustan, että tulemme näkemään silloin paljon asiakkuuksien siirtymistä organisaatiosta toiseen.

4) VAIKUTUKSET VASTUULLISEN ORGANISAATION MAINEESEEN?

Vastuullisuus on laaja käsite, jota haastetaan kriisin aikana monin eri tavoin. Nyt tehtävät valinnat heijastuvat merkittävästi siihen, miten organisaatioosi suhtaudutaan yhteiskunnallisena vastuullisena toimijana. Kaikki organisaatiot viestivät olevansa vastuullisia. Yksikään ei kerro, että ei olisi vastuullinen. Kriisiaikana punnitaan kaikki ne markkinointihenkiset lauseet, joilla omaa vastuullisuutta on viestitty. Aitoa vastuullisuutta on seisoa sanojensa takana juuri vaikeimmissa paikoissa. Jos se ei ole esimeriksi taloudellisesti mahdollista, tulisi se kyetä viestimään mahdollisimman läpinäkyvästi. Proaktiivinen, kasvollinen ja rakentava viestintä nousevat kriisitilanteessa erityisen tärkeään asemaan.

Toivotan voimia ja onnistumisia haastavaan kevääseen! Kriisit nostavat myös uusia mahdollisuuksia esiin, kun uskalletaan olla luovia ja tehdä rohkeita päätöksiä.

Saatat olla kiinnostunut artikkelista, jossa käydään läpi etäjohtamista yt-menettelyn aikana.

Jos haluat keskustella johtajuuden ja kriisiviestinnän aiheista, älä epäröi soittaa tai lähettää viestiä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.