Arvot ovat todellisia johtajuuden ja viestinnän ilmentymiä, kun ne näkyvät arjen päätöksenteossa. Arvoilla ei ole juuri merkitystä, jos ne koetaan vain pakollisiksi ranskalaisiksi viivoiksi nettisivuilla tai HR-johtajan powerpoint-esityksissä. Parhaimmillaan arvot ovat majakoita, jotka osoittavat selkeää suuntaa kovassakin myrskyssä.
Mikä on yrityksen tärkein arvo?
Olen keskustellut ja sparrannut paljon arvoista eri alojen johtajien kanssa. Kuulen ja havainnoin sitä, millä tavoin arvoja tuodaan konkretiaan. Eräässä asiantuntijayrityksessä toteutui hiljattain todellinen arvojen esiintulo. Kerron casesta anonyymisti sen sensitiivisyyden vuoksi. Eräs johtaja oli saavuttanut yksikössään useita vuosia huipputuloksia. Tulokset olivat parempia kuin kellään muulla. Hän oli huipputason tuloksentekijä, toi firmaan eniten rahaa. Taloudellinen tulos ei ollut kuitenkaan kyseisen yrityksen tärkein arvo.
Tuloksentekijän irtisanominen herätti yhteisön
Työyhteisö antoi toistuvasti palautetta kyseisen johtajan tavasta toimia ja kohdata ihmisiä. Toiminta ei ollut linjassa yhteisesti sovittujen arvojen kanssa. Asia otettiin toimitusjohtajan taholta puheeksi. Käytös ei muuttunut keskusteluista ja huomautuksista huolimatta. Seuraus oli, että toimitusjohtaja irtisanoi kovia tuloksia tehneen johtajan sen vuoksi, ettei hän toiminut yhteisten arvojen mukaan. Se oli herätys koko organisaatiolle. Raha ei ohjannutkaan päätöksiä.
Johtajan tekemistä seurataan tarkasti
Toimenpide vaati toimitusjohtajalta rohkeutta, mutta oli uskottavuuden ja oikeudenmukaisuuden kannalta pakollinen. Tuon kaltaisissa tilanteissa johtaja on todellakin media, hänen reagointiaan tai reagoimattomuuttaan seurataan tarkasti. Kyseisellä toimenpiteellä toimitusjohtajan johtajuus vahvistui ja arvoille syntyi todellinen merkitys. Arvot eivät olleetkaan höttöä, vaan johtajuuden ja viestinnän pohja. Irtisanominen oli vahva viesti.
Hyödynnä ilmaista opasta arvoista viestimiseen
Arvot antavat tukea vaikeisiin päätöksiin. Jos päätökset olisivat helppoja, kuka tahansa voisi olla johtaja. Jos arvojen hyödyntäminen johtamistyössä kiinnostaa, hyödynnä vapaasti teemaan liittyvää ilmaista opasta, jonka löydät Tietopankista. Voit tutustua myös blogeihin, johtajahaastatteluihin ja referenssitarinoihin. Yhteystietoja ei tarvitse jättää. Jos haluat keskustella arvoista tai johtajuusviestinnästä lisää, pyydä ystävällisesti yhteydenottoa.
Johtaja on Media! haluaa olla enemmän kuin viestintätoimisto. Autamme oivaltamaan sekä löytämään luontevan ja tehokkaan tavan viestimiseen mediallistuneessa toimiympäristössä.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.