Johtaja oli media jo ennen sosiaalista mediaa

By | 2018-08-05T10:49:08+00:00 huhtikuu 3rd, 2018|Artikkelit|

Johtaja on Media! -teema kytketään paljolti mediallistuneeseen aikakauteen ja erityisesti sosiaaliseen mediaan. Johtaja on ollut media kuitenkin jo kautta aikojen. Muistan, kuinka nuorena Tapiola-ryhmän vakuutusedustajana toimiessani asiakkaat kommentoivat silloisen pääjohtajan Asmo Kalpalan sanomisia myyntitapaamisissamme. Asmo oli aikansa johtajamedia. 

Pääjohtajan puheet antoivat tukea myyntityöhön

Tein uran alkuaikoina paljon kotikäyntejä ja muistan elävästi tilanteet, jolloin istuimme keittiössä pöydän ääressä pohtimassa asiakkaan vakuutusturvaa. Jossain vaiheessa asiakas otti puheeksi Kalpalan julkiset kommentit, jotka koskivat yleensä keskinäisyyttä eli asiakasomisteisuutta. Onnekseni pääjohtajan puheet olivat pääosin rakentavia ja asiakkaiden arvomaailmaan sopivia, jolloin ne enemmän tukivat kuin rapauttivat mahdollisuuksiani onnistua myyntityössä. Keskustelimme kollegoiden kanssa teemasta ja heillä oli samankaltaisia kokemuksia. Sillä, mitä firman pomo julkisesti lausuu tai kirjoittaa, on merkitystä asiakkaiden kohtaamisissa.

Askin viestintää seurattiin myös työntekijöiden näkökulmasta

Asmon, tai kuten Tapiolassa puhuttiin, ”Askin” ajatuksia luettiin lehdistä, kuultiin radiosta ja nähtiin TV:stä. Niitä seurattiin myös työntekijöiden näkökulmasta. Muistan, että Tapiolassa ainakin eturivin myyjät olivat ylpeitä Asmon julkisista esiintymisistä. Häntä kunnioitettiin ja hänen arvomaailmansa tuli viesteissä varsin selkeästi esille. Koettiin, että hän ajoi meidän asiaamme. En muista, että muut yhtiön johtajat olisivat juurikaan medioissa silloin näkyneet. 

Kuinka voin omalla viestinnälläni auttaa omiani onnistumaan?

Tänä päivänä ylimmän johdon viestiä seurataan monikanavaisemmin ja se vaikuttaa yhä yrityksen etulinjan menestymiseen. Tähän saattavat pitkään johtajina olleet itse sokeutua. Ylimmän johdon viestinnällä on merkitystä monen työntekijän työssä onnistumiseen. Kannustankin erityisesti toimitusjohtajia pohtimaan sitä, miten omalla viestinnällä voi auttaa omiaan onnistumaan. Kuinka moni johtaja pohtii teemaa systemaattisesti ja käyttää siihen sparraajaa, esimerkiksi viestintäjohtajaa?

Avoin viestintä vahvistaa myös johtajabrändiä

Laadukas johtajuusviestintä edistää paitsi yrityksen menestystä, myös johtajan omaa brändiä. Se rakentuu sidosryhmien mielissä, korvissa ja silmissä, mikäli sille on aihetta. Kun johtajuusviestintä perustuu auttamiseen eikä oman egon pönkittämiseen, ollaan oikealla tiellä. Sen myös sidosryhmät palkitsevat kasvavana luottamuksena. Hyvin viestivällä johtajalla on paremmat mahdollisuudet onnistua johtamistyössään. Jos teema kiinnostaa, löytyy näiltä sivuilta paljon sisältöjä, kuten blogit, johtajahaastattelut, referenssitarinat ja ilmaiset oppaat. Hyödynnä vapaasti!

Jos olet kiinnostunut rakentamaan Johtaja on Media! -konseptista kasvutarinan, tutustu avoimeen operatiivisen johtajan tehtävään. Hakuaikaa on 5.4.2018 asti.

@JukkaSaksi

jukka.saksi@johtajaonmedia.fi