Johtaja on Media! -teema kytketään paljolti mediallistuneeseen aikakauteen ja erityisesti sosiaaliseen mediaan. Johtaja on ollut media kuitenkin jo kautta aikojen.

Muistan, kuinka nuorena Tapiola-ryhmän vakuutusedustajana toimiessani asiakkaat kommentoivat silloisen pääjohtajan Asmo Kalpalan sanomisia myyntitapaamisissamme. Asmo oli aikansa johtajamedia. 

Pääjohtajan puheet antoivat tukea myyntityöhön

Tein myyntiurani alkuaikoina paljon kotikäyntejä ja muistan elävästi tilanteet, jolloin istuimme keittiössä pöydän ääressä pohtimassa asiakkaan vakuutusturvaa. Jossain vaiheessa asiakas otti puheeksi Kalpalan julkiset kommentit, jotka koskivat yleensä keskinäisyyttä ja vastuullisuutta.

Onnekseni pääjohtajan puheet olivat pääosin rakentavia ja asiakkaiden arvomaailmaan sopivia, jolloin ne enemmän tukivat kuin rapauttivat mahdollisuuksiani onnistua myyntityössä. Keskustelimme kollegoiden kanssa teemasta ja heillä oli samankaltaisia kokemuksia. Sillä, mitä firman pomo julkisesti lausuu tai kirjoittaa, on merkitystä asiakkaiden kohtaamisissa.

Askin viestintää seurattiin myös työntekijöiden näkökulmasta

Asmon, tai kuten Tapiolassa puhuttiin, ”Askin” ajatuksia luettiin lehdistä, kuultiin radiosta ja nähtiin TV:stä. Niitä seurattiin myös työntekijöiden näkökulmasta. Muistan, että Tapiolassa ainakin eturivin myyjät olivat ylpeitä Asmon julkisista esiintymisistä. Häntä kunnioitettiin ja hänen arvomaailmansa tuli viestinnässä esiin. Koettiin, että hän ajoi meidän asiaamme. En muista, että muut yhtiön johtajat olisivat juurikaan medioissa silloin näkyneet. 

Kuinka voin omalla viestinnälläni auttaa omiani onnistumaan?

Tänä päivänä ylimmän johdon viestiä seurataan eri media-areenoilla ja se vaikuttaa yhä yrityksen etulinjan menestymiseen. Pomon lausunnot vaikuttavat, esim. lehtiartikkelissa, seminaaripuheessa, blogikirjoituksessa, some-päivityksessä tai Google-osumassa.

Tähän saattavat pitkään johtajina olleet sokeutua. Ylimmän johdon viestinnällä on merkitystä monen työntekijän työssä onnistumiseen. Kannustankin johtajia pohtimaan sitä, miten omalla viestinnällä voi auttaa omiaan onnistumaan. Kuinka moni johtaja pohtii teemaa systemaattisesti ja käyttää siihen sparraajaa. Jos ei viestintäkonsulttia, niin toivottavasti organisaation sisäistä viestintäasiantuntijaa. 

Avoin viestintä vahvistaa myös johtajabrändiä

Laadukas johtajuusviestintä edistää paitsi yrityksen menestystä, myös johtajan omaa brändiä. Se rakentuu sidosryhmien mielissä, korvissa ja silmissä. Kun johtajuusviestintä perustuu auttamiseen ja läpinäkyvyyteen, myös sidosryhmät palkitsevat sem kasvavana luottamuksena.

Johtajan odotetaan olevan ennustettava. Siitäkin syystä kyky ja halu kuvata omaa johtajuusajattelua kannattaa. Hyvin viestivällä johtajalla on paremmat mahdollisuudet onnistua johtamistyössään. 

Jos haluat keskustella siitä, miten johtajuusviestintään löydetään luontevat tavat, ota vapaasti yhteyttä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.