T-Media palkitsi jälleen Suomen maineikkaimmat yritykset. Kärjessä olivat tällä kertaa Ponsse, Supercell ja Fazer. Kaikki tunnistettavia brändejä, joilla on korkea asiakastyytyväisyys. Onnea voittajille!
Seurasin T-Median webinaaria palkitsemistilaisuudesta ja siellä käytiin hyvää keskustelua maineen merkityksestä ja toimenpiteistä sen vahvistamiseen. Lidlin entinen toimitusjohtaja Lauri Sipponen korosti sitä, miten empatia on tärkeä arvo johtajalle. ”Se ei tarkoita pehmoilua, vaan kykyä ja halua asettua toisen asemaan.” S-Ryhmän vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa korosti vuorovaikutuksen tärkeyttä eri sidosryhmien kanssa. ”Sitä kautta rakentuu luottamus.” Lassila & Tikanojan yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkonen nosti esiin johtamisen ja strategiatyön merkitykset maineelle. ”Tarvitaan avoimuutta ja luottamus ansaitaan arjen tekojen kautta.”
Mikään organisaatio ei halua kytkeytyä huonomaiseen kumppaniin
Kauppalehden päätoimittaja Arno Ahosniemi haastoi palkittuja kertomaan myös vaikeista teemoista. Maine rakentuukin kyvystä kohdata arjen haasteet rehellisesti. Keskustelua käytiin myös chatissa ja Twitterissä. Itse nostin esille kysymyksen, että saadaanko vastaavanlaista jatkuvaa mainetutkimusta myös julkisen ja 3. sektorin organisaatioista. Olikin mukava kuulla, että julkisen puolen mainetutkimusta toteutetaan ja siitä saadaan kuulla lisää ensi vuoden puolella. Maine on keskeinen menestystekijä kaikilla sektoreilla ja vaikuttaa erityisesti rekrytointiin, asiakkuuksiin ja yleiseen luottamukseen. Mikään taho ei lähtökohtaisesti halua kytkeyä huonomaineiseen yhteisöön ja kun asiakkaita palvellaan arvoketjuissa, on maineella yhä suurempi merkitys. Aiheeseen liittyen kirjoitus ”Toteutumattomat arvot ovat organisaatiolle maineriski”
Maineen vahvistaminen ja puolustaminen edellyttää avointa ja kasvollista viestintää
Kaikissa maineen vahvistamiseen liittyvissä kommenteissa tuli ilmi avoimuuden, läpinäkyvyyden ja arjen tekojen merkitys. Nostaisin esille mainettaan vahvistaneiden yritysten, kuten Nordean, Danske Bankin, Esperin ja Attendon toimia. Ne ovat havaintojeni mukaan panostaneet viimeisen vuoden aikana avoimempaan ja kasvollisempaan johtajuusviestintään. Se on välttämätöntä maineen vahvistamiselle. Näiden yritysten toimialat eivät ole helppoja ja se asettaa proaktiivisen viestinnän merkityksen yhä suurempaan rooliin. Kuten paneelissa puhuttiin, olisi tärkeää kyetä siirtymään reagointimoodista proaktiivisuuteen, jolloin voi vaikuttaa keskustelun sävyyn paljon.
On vaikea olla rohkea ja proaktiivinen viestijä ilman yhteisön tukea
Jotta voi vahvistaa mainetta, tulee olla läpinäkyvä. Läpinäkyvyys edellyttää rohkeutta, koska huonomaineiseen organisaatioon on yleensä rakentunut kulttuuri, joka edistää varovaisuutta ja luo pelkoa avoimuutta kohtaan. Havaintojeni mukaan keskeinen asia rohkeuden lisäämiseen avointa viestintää kohtaan on johdon yhtenäinen käsitys viestinnän ja arvojen roolista johtamistyössä. Se ei ole itsestäänselvyys. On vaikea uskaltaa olla proaktiivinen ja kasvollinen viestijä ilman työyhteisön tukea. Siksi kannustan ja rohkaisen kaikkien organisaatioiden johtoa panostamaan yhteisen näkemyksen löytämiseen.
Kohti kirkkaampia arvotekoja ja rohkeampaa viestintäkulttuuria
Maineen vahvistaminen on siis ennen kaikkea yhteisen näkemyksen löytämistä ja pelkojen voittamista yhdessä. Muutos lähtee ylimmästä johdosta. Olen saanut sparrata lukuisia johtoryhmiä aiheesta ja nähnyt, miten oivallukset yhteisestä näkemyksestä johtavat kirkkaampiin arvotekoihin ja rohkeampaan viestintäkulttuuriin. Jos haluat vahvistaa niitä omassa organisaatiossasi ja valmistautua samalla 2021 strategian uudistamiseen, saatat hyötyä johtoryhmän etäsparrauksesta, josta on tarjous 30.10.2020 saakka voimassa. Voit tutustua siihen alla olevasta linkistä.
Jos haluat vinkkejä siihen, miten koko työyhteisö saadaan viestimään, pääset tästä blogiin:
Kuinka johtajat ja asiantuntijat saadaan viestimään?
Tai jos haluat vinkkejä siihen, kuinka arvoja voidaan hyödyntää nykyistä paremmin:
Miten organisaatio voisi hyödyntää arvojaan aidosti?
Turvallista arkea! Jos haluat vaihtaa aiheesta ajatuksia, ota matalalla kynnyksellä yhteyttä.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.