Jukka Saksi syvähaastatteli 30 HR-johtajaa siitä, miten arvot ja vastuullisuus näkyvät kriisiajan johtamisessa, erityisesti rekrytoinneissa. Valtaosa organisaatioista kärsii nyt työntekijäpulasta ja selvityksen perusteella arvoilla ja vastuullisuudella on tärkeä rooli sen suhteen, mikä työyhteisö kiinnostaa, missä viihdytään ja mistä halutaan pois.

Saksi on havainnut haastattelujen ja valmennuskokemustensa perusteella 5 keskeistä kipupistettä, jotka liittyvät arvojen ja vastuullisuuden johtamiseen.

1. Organisaatiolla ei ole nimettyjä arvoja

Suurella osalla organisaatioista on nimetyt arvot, mutta esimerkiksi kunnista ja kaupungeista löytyy vielä niitä, joilla ei ole arvoja lainkaan. Silloin niitä ei voida myöskään hyödyntää johtamisessa eikä viestinnässä. Yhä useampi työnhakija myös haluaa tietää potentiaalisen työyhteisönsä arvot.

2. Arvot eivät toteudu työyhteisön arjessa

Jos organisaation viestimät arvot eivät näy arjen johtamistyössä ja asiakaspalvelussa, muodostuu niistä helposti päälle liimattuja mainoslauseita. Tällöin julkilausutut arvot muuttuvat maineriskeiksi ja tarjoavat helppoja mahdollisuuksia kritiikille.

3. Vastuullisuus nähdään vain kierrätyksenä

Ympäristövastuu on tärkeää ja jo itsessään paljon laajempi asia, kuin kierrätys. Taloudellinen vastuullisuus ja erityisesti hybridiaikana haastettu sosiaalinen vastuullisuus, ovat tärkeitä osa-alueita työnantajakuvan ja luottamuksen näkökulmista.

4. Organisaatiolta puuttuu vastuullisuusohjelma

Useampi Saksin haastattelema HR-johtaja kertoi, että jos organisaatiolla ei ole uskottavaa vastuullisuusohjelmaa, ei se ole työnantajanakaan kiinnostava varsinkaan nuorille ja tiedostaville työnhakijoille. Uskottavuus syntyy siitä, että vastuullisuuslinjaukset ja toimet ovat konkreettisia ja mitattavia.

5. Ei jaeta yhteistä tulkintaa arvo- ja vastuullisuusilmapiiristä

Saksi on havainnut, että arvo- ja vastuullisuusilmapiiri on muuttunut voimakkaasti kriisien myötä ja sen tunnistaminen sekä tulkitseminen on osoittautunut tärkeäksi. Jos ylimmältä johdolta puuttuu niistä yhteinen näkemys, heijastuu se usein koko organisaatioon ylivarovaisena viestintänä. Viestinnällisesti arka ja passiivinen organisaatio ei kiinnosta työnhakijoita.

Lisätietoja selvityksestä ja teemasta antaa:

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.