Yhteiskunnassamme on kaksi ”kuumaa perunaa”, joista käydään kiivastakin keskustelua. Hoitoalan koronapassi ja HS toimittajien saamat syytteet liittyvät yksilön vastuisiin ja vapauksiin. Aiheita käsitellessämme otamme samalla vähintäänkin tiedostamattamme kantaa myös yhteiskunnallisiin arvoihin.

Heikosta lain tulkinnasta tunteiden purkamiseen

Uskon, että meistä suuri osa saa molemmista teemoista aikaiseksi nopeasti jonkun mielipiteen. Kun sitä muodostaessa joutuu arvioimaan usein heikolla tietämyksellä lain soveltamista, siirrytään nopeasti tunnepuolelle. Siellä aletaankin liikkua monisävyisten aiheiden ympärillä, kuten esimerkiksi oikeudenmukaisuus, luottamus, vastuullisuus, itsekkyys, vallanhimo, epäjohdonmukaisuus ja vapaus. Ei ihme, että teemat herättävät voimakkaita mielipiteitä.

Sosiaalinen media kärjistää keskustelut nopeasti

Sosiaalinen media kärjistää vaikeiden teemojen keskustelua ja varsinkin Twitterin kaltaiset kanavat, joissa merkkimäärä on lyhyt ja keskustelu nopeaa, jakautuvat aiheiden kommentoijat usein kahteen ääripäähän. Puolustetaan voimakkaasti omaa kantaa ja kritisoidaan vastakkaista. Se on inhimillistä ja mediallistuneessa ympäristössä liiankin helppoa. 

Nyt haastetaan kykyämme rakentavaan dialogiin

Ehkä juuri näissä tilanteissa on tärkeää muistaa, että Johtaja on Media! Johtajia seurataan ja heidän viestintänsä sävy heijastaa arvoja. Aiheet ovat niin vaikeita, että nyt haastetaankin eri tahojen kykyä rakentavaan ja ratkaisukeskeiseen dialogiin. Erityisesti johtajat ja näkyvät asiantuntijat edustavat viestinnällään omaa yhteisöään ja vaikuttavat siihen kohdistuvaan luottamukseen. 

Onko oma keskustelutyylini tasapainossa omien ja yhteisöni arvojen kanssa? 

Tämä kysymys tulee ainankin itselleni mieleen, kun ottaa osaa sellaiseen keskusteluun, jossa aihe on vaikea ja helposti mielipiteitä kärjistävä. Sidosryhmät seuraavat nyt erityisen paljon päättäjien viestinnän sävyä ja kannustan kiinnittämään siihen huomiota. Keskustelun sävyn arviointi koskee yritysten, julkisen sektorin ja 3. sektorin päättäjien lisäksi mediaa. Nyt jos joskus journalismin arvoja ja kykyä itsereflektointiin punnitaan.

Rakentava viestintä voi edustaa vahvaa näkemystä

Väittelyssä on harvoin todellisia voittajia, mutta uskon itse siihen, että #HyvinSanottu -hengessä toteutettu viesti lopulta voittaa. Voi olla vahvakin näkemys ja silti kunnioittaa toisia osapuolia. Ei aina helppoa, mutta mahdollista.

Keräsin artikkeliin 10 asiaa, joihin viestinnän sävy vaikuttaa. Toivottavasti niistä on hyötyä, kun pohdit itse tai pohditte työyhteisössänne viestintänne sävyä.

10 asiaa, joihin viestintämme sävy vaikuttaa

Toivon meille rohkeutta käydä dialogia rakentavasti ja toisia kunnioittavasti!


Jukka Saksi
viestintävalmentaja ja tietokirjailija
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Auttaa kiteyttämään arvoja ja viestimään luottamusta herättävästi. Konsultoi työyhteisöjä osallistamisen prosesseissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut 15 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen siirtymistään viestintäyrittäjäksi. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA-tutkinnon ja väitellyt tohtoriksi johtajuudesta. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.