HALUAN KESKUSTELLA KRIISIVIESTINNÄSTÄ

Kaikki organisaatiot joutuvat jollain tavoin pohtimaan Koronan vaikutuksia ja osa reagoimaan voimakkaastikin. Kyse on myös kriisiviestinnästä, joka haastaa erityisesti organisaatioiden johtoa ja viestintävastaavia.

KORONA EI POISTA VIESTINNÄN TARVETTA, vaikka useita tapahtumia, kokoontumisia ja kohtaamisia on peruttu, siirretty tai toteutettu verkon kautta. Nyt jos koskaan organisaatioiden sidosryhmät tarvitsevat ajantasaista, faktoihin pohjaavaa ja neutraalia tietoa. Internet ja some ovat täynnä virheellistä tietoa, joka aiheuttaa helposti ylilyöntejä, paniikkia ja epätoivottua toimintaa.

TARVITAAN SEKÄ SISÄISTÄ ETTÄ ULKOISTA VIESTINTÄÄ. Henkilöstö odottaa selkeää tietoa ja toimintaohjeita tilanteisiin, jotta Koronan aiheuttamat ongelmat voidaan minimoida. Samoin ulkoiset sidosryhmät, kuten asiakkaat, kumppanit, media, viranomaiset jne, tarvitsevat mahdollisesti tietoa, suosituksia ja ohjeita. Jokaisen organisaation täytyy harkita itse, milloin Koronaan liittyen viestitään, millä sävyllä, minkälaisin sisällöin ja missä kanavissa. Kukaan ei tiedä, miten Korona lopulta tulee vaikuttamaan maailmalla. Joka tapauksessa vaikeitakin päätöksiä joudutaan monessa paikassa tekemään ja niiden taustalla ovat myös arvovalinnat. Toiminta saattaa joutua myös kritiikin kohteeksi, jolloin on hyvä pohtia päätöksiä suunnitellessa, että miten arvot näkyvät niissä.

KRIISI LISÄÄ HENKILÖKOHTAISEN VIESTINNÄN TARVETTA. Mitä vaikeammasta kriisistä on kyse, sitä enemmän organisaatioiden sidosryhmät odottavat kasvollista, eli persoonasta lähtevää viestintää. Ihmiset haluavat lähtökohtaisesti seurata ja kuunnella toista ihmistä, ei korporaatiota. Koronan kaltaisessa kriisissä on hyvä pohtia viestinnällisiä roolituksia. Joissain tilanteissa on johdon tärkeä olla läsnä, joissain toisissa taas terveydenhuollon ammattilainen voi olla parempi ratkaisu kertomaan asiasta. Joka tapauksessa huomiomme Johtaja on Media! -valmennuksiin liittyen on, että nyt johtajat ja asiantuntijat kaipaavat henkilökohtaista viestintäsparrausta enemmän kuin suhteessa aikaisemmin. Yhä enemmän sitä toteutetaan ”etänä”.

VAIKEISSA MUUTOSTILANTEISSA PUNNITAAN ARVOT. Näin tapahtuu myös Koronan kohdalla monessa organisaatiossa. Jos pohdit oman yhteisösi arvoja ja niiden hyödyntämistä viestinnässä, suosittelemme tutustumaan maksuttomaan oppaaseen.

Lataa arvo-opas tästä linkistä.

Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA

+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA

Tilaa uutiskirje

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.