Nykyään puhutaan paljon henkilöbrändeistä, eikä ihme: niillä on iso merkitys siihen, miten saadaan valtavassa informaatiotulvassa kohderyhmien huomio ja luottamus. Tämä ilmiö näkyy laajasti eri sektoreilla, politiikasta valtionhallintoon, yrityksiin, mediaan ja myös kolmannen sektorin organisaatioissa.
Henkilöbrändi-sanalla on huono kaiku kulttuurissamme
Mutta mitä henkilöbrändi oikeastaan tarkoittaa? Termillä on hieman huono konnotaatio ainakin suomalaisessa kulttuurissa, jossa itsestä ääntä pitäminen ei ole perinteisesti ollut kovin suosittua. Kuitenkin, henkilöbrändi ei ole pelkästään itsestä meteliä pitämistä, vaan se on paljon monisyisempi kokonaisuus.
Henkilöbrändi rakentuu vuorovaikutuksessa
Henkilöbrändi muodostuu vastaanottajien mielissä. Se on kuva, jonka ihmiset muodostavat toisesta ihmisestä, hänen arvoistaan, asenteistaan, osaamisestaan ja toiminnastaan. Henkilöbrändi rakentuu siis vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa ja siihen vaikuttavat kaikki teot, sanat, viestit, kuvat ja arjessa tehtävät valinnat.
Katsokaa minua vai katsokaa tätä asiaa?
Henkilöbrändin toteutusta voi tarkastella kahdesta ääripäästä: ensimmäinen näkökulma on se, että ”kiinnittäkää huomio minuun!” Tässä lähestymistavassa tavoitteena on luoda mahdollisimman näkyvä ja erottuva brändi, joka herättää huomiota ja jää ihmisten mieleen.
Toinen ääripää on näkökulma, että ”kiinnittäkää huomio asiaan, josta puhun!” Tässä lähestymistavassa henkilöbrändin tavoitteena on tuoda esille tiettyjä aiheita tai arvoja ja vaikuttaa niiden kautta.
Tärkeää yhteensopivuus arvojen ja tavoitteiden kanssa
Itselleni jälkimmäinen on luontevampi tapa tuottaa sisältöjä ja vaikuttaa. Jokainen voi luoda oman tyylinsä, ja on tärkeää, että kokee tavan viestiä ja vaikuttaa itselleen luontevaksi ja omiin arvoihin sopivaksi. Avoimuus aiheeseen liittyen helpottaa myös yhteistyötä organisaatioiden ja toisten henkilöbrändien kanssa, jotta löytyy yhteensopivuus tavoitteiden ja arvojen suhteen.
Henkilöbrändi mahdollistaa vastuullisen vaikuttamisen
Vaikka henkilöbrändin rakentamiseen liittyykin monia haasteita, se tarjoaa myös valtavan mahdollisuuden vaikuttaa ja tuoda esille tärkeitä aiheita. Siksi on tärkeää, että käymme avointa keskustelua henkilöbrändien merkityksestä ja siitä, miten niitä voidaan rakentaa vastuullisesti ja arvojamme kunnioittaen.
Erityisesti painottaisin viestinnän sävyä, jonka kautta tuomme paljolti arvojamme esiin. Voimme tuoda esiin vahvojakin näkemyksiä kunnioittamalla silti toisia. Jos aihe kiinnostaa, olen kirjoittanut siitä aiemmin blogissa: 5 vinkkiä välttää vastakkainasettelua somessa.
Rakentavan palautteen tärkeys
Herättäisin jatkopohdintaa siitä, kenellä on sellainen henkilöbrändi, joka resonoi sinun arvojesi ja tavoitteidesi kanssa? Kannustan antamaan hänelle palautetta, koska jokainen vastuullinen sisällöntuottaja toivoo saavansa rakentavaa palautetta, jotta voi tuottaa yhä arvokkaampaa viestiä seuraajilleen.
ps. Otsikkokuva luotu tekoälypalvelussamme.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.