Anonyymit ja keskustelevat haastattelut 1.8-7.9.2023

Hyvä journalisti, ChatGPT ja muut generatiiviset tekoälysovellukset ovat tulleet ryminällä kaikkien käytettäväksi.

  • Miten se näkyy journalistin arjessa ja toimitusten johtamisessa?
  • Minkälaisia arvoihin, vastuullisuuteen ja näkemyksellisyyteen liittyviä näkökulmia tekoälymurros nostaa esiin?
  • Miten toimitusten tehtävänkuvat ja roolit muuttuvat?
  • Mitä journalisti ajattelee tekoälyllä tehdyistä kuvista?
  • Miten median sidosryhmien kannattaisi huomioida tekoälyn muutokset?
  • Miten tekoäly vaikuttaa journalismin henkilöbrändeihin?

Toteutan 7.9.2023 mennessä journalistien anonyymit haastattelut Teamsillä. Kysyn suhtautumisestasi tekoälyyn työvälineenä sekä näkemyksiäsi siitä, miten journalistinen media tulee lähiaikoina muuttumaan. Huolimatta siitä, missä vaiheessa itse olet tekoälyn käytön suhteen, mielipiteesi ja havaintosi kiinnostavat.

Tavoitteena luoda ymmärrystä ja rakentavaa yhteiskunnallista keskustelua

Tämä selvitys on luonteva jatkumo viestintäjohdon tekoälyselvitykselle, jossa haastattelin keväällä 2023 yhteensä 40 viestintäjohtajaa. Selvitykseni tavoitteena on luoda ajantasaista käsitystä siitä, miten tekoälyn merkitys nähdään journalistien keskuudessa ja miten median sidosryhmät voisivat huomioida mediasuhteissaan nämä muutokset.

 Haastattelut ovat keskustelevia ja anonyymejä

Teen niiden pohjalta tiivistelmäraportin, jonka jaan vapaasti hyödynnettäväksi. Selvityksellä ei ole toimeksiantajaa, vaan toteutan sen kiinnostuksestani tekoälymurrokseen ja halusta voida palvella viestintävalmentajana asiakkaitani paremmin.

Varaa haastatteluaika kalenteriisi linkistä!

Haastattelu vie aikaa 15 min, mutta varaan 30 min, jos haluat keskustella teemasta enemmän.

Varaa sinulle sopiva haastatteluaika 7.9.2023 mennessä kalenteriisi linkistä! Kiitos!

ps. Otsikkokuva tehty tekoälyllä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.