Kukaan mediaa seuraava on tuskin välttänyt uutisia nuoresta Greta Thunbergista, joka on haastanut yhteiskuntiemme päättäjiä kovin sanoin siitä, ettei ilmastonmuutosta ole otettu tarpeeksi vakavasti. Hän haastaa samalla meitä kaikkia pohtimaan arvovalintojamme.
Kaikilla on media taskussaan ja siten mahdollisuus vaikuttaa
En ota kantaa haastajien pätevyyteen tai argumenttien sisältöihin, vaan ilmiöön. Gretan kaltaisia vahvasti viestiviä haastajia tullaan näkemään eri muodoissa vielä paljon ja ennustan, että tämä on vasta alkusoittoa. Lähes jokaisella kansalaisella on kädessään media, jonka kautta voi kertoa, haastaa, kysyä, sitouttaa ja voimaannuttaa sidosryhmiä jonkun teeman ympärille. Mediallistuminen luo ilmiönä siihen jatkuvasti uusia tapoja. Esimerkiksi ilmastoon liittyvät kysymykset ovat kaikkien ihmisten ja organisaatioiden kysymyksiä. Samoin toisten kunnioittamiseen ja ihmisarvoon liittyvät teemat koskettavat jokaista johtajaa. Onko niihin ja muihin arvokysymyksiin organisaatiossamme selkeä kanta?
10 kysymystä arvoista johtoryhmälle
Valmistelimme laajennetun johtoryhmän viestintävalmennusta erään asiakkaani kanssa. Pohdimme, kuinka kaikenlaisia organisaatioita tullaan haastamaan niiden arvovalinnoista. Greta on osoittanut siihen vasta alkutahteja. Iso kysymys onkin, onko organisaatiomme siihen valmis? Listasin tähän muutamia kysymyksiä, joihin jokaisen organisaation johdolla tulisi olla vastauksia.
- Onko arvomme selkeästi määritelty ja kiteytetty?
- Ovatko arvot ajan tasalla?
- Onko arvojen kiteytykseen osallistettu myös henkilöstö?
- Ovatko arvot avoimesti kaikkien sidosryhmien tutustuttavissa?
- Toteututavatko arvot arjen valinnoissa ja päätöksissä?
- Viestiikö johto arvoista?
- Perusteleeko johto päätöksiä arvoilla?
- Kannustetaanko henkilöstöä kertomaan avoimesti arvoista?
- Ymmärtävätkö asiakkaamme arvojemme vaikutukset heihin?
- Uskovatko avainhenkilömme itse organisaatiomme arvoihin?
Arvoista voidaan haastaa julkisesti mitä organisaatiota vain
Mikäli edellä mainittuihin kysymyksiin ei ole nyt yhtenäisiä vastauksia, kannattaa asialle tehdä jotain pikaisesti. Mikä tahansa organisaatio voi joutua julkisen arvo-haastamisen kohteeksi. Jos kotiläksyjä ei ole tehty, joudutaan selittelymoodiin ja mahdollisesti suurempiin mainekriiseihin. Sillä taas on vaikutuksia asiakkuuksiin ja työnantajakuvaan.
Vastaa Arvojohtaja-kyselyyn
Voit testata anonyymisti omaa arvojohtajuuttasi vastaamalla 10 kysymykseen osoitteessa http://johtajaonmedia.fi/arvojohtaja/. Saat vastaukseksi arvion sekä vinkkejä arvojen vahvistamiseen. Voit myös ladata maksuttoman oppaan arvoista viestimiseen, linkki alla. Kerromme mielellämme havaintoja siitä, miten arvojen kiteyttäminen arjen teoiksi ja niistä viestiminen on vahvistanut organisaation mainetta.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.