Kun henkilö hakeutuu yhteiskunnallisiin vastuutehtäviin, erityisesti politiikkaan, alkaa mediaa ja muita sidosryhmiä kiinnostamaan hänen edustamansa arvot ja näkemykset. Halutaan kuulla nykytilaa sekä kartoitetaan myös tietoja henkilön menneistä avauksista.
 

Googlen muisti on ylivoimainen

Näyttää, että Google muistaa kaiken, mitä verkkoon on viestitty. Oikeastaan mitään digitaalisesti tuotettua ei voi enää peittää, kaikki tulevat tavalla tai toisella esiin enemmin tai myöhemmin. Luultavasti meistä jokainen on joskus mokannut, esimerkiksi viestimällä verkkoon/someen jotain, josta ei ole enää ylpeä. Osa kommentoinneista on saattanut tapahtua vahvan provosoinnin tai muun epävakautta aiheuttaneen syyn seurauksena. Osa ehkä hyvinkin harkittuina ajatuksina. Vastuullisiin tehtäviin hakeutuvat ovat kuitenkin erityisen mielenkiinnon kohteina, tekeväthän he tärkeitä yhteiskunnallisia päätöksiä, jolloin vanhat tarinat nousevat esiin.

Eriävät näkemykset arvoihin aiheuttavat viestinnällisiä kriisejä

Jos vanhat viestisisällöt ovat ristiriidassa nykyisten yhteisesti jaettujen arvojen, ihanteiden tai normien kanssa, nousee niistä usein kritiikkiä. Mikäli sidosryhmät kokevat, että henkilöllä on ollut jotain peiteltävää tai muuten ns. ”luurankoja kaapissa”, syntyy aiheesta kysymyksiä. Mikäli henkilö pidättytyy kommentoimasta asiaa, nousee siitä helposti lehdistössä vähintäänkin pienimuotoinen kohu, joka laajenee somessa ja verkostoissa nopeasti jopa kriisiksi.

”En kommentoi” johtaa poikkeuksetta ongelmiin

Aiemmista näkemyksistä nousevaa mainekriisiä voi ennaltaehkäistä proaktiivisesti – päivittämällä julkisesti omat arvonsa ja irtisanoutumalla aiemmista näkemyksistään, jos siihen on syytä ja on aidosti sitä mieltä. Perinteinen tapa on ajatella, ettei kukaan huomaa tai muista. Kun sitten media nostaa esille kysymyksiä, niihin kannattaa vastata heti. ”En kommentoi” ei vähennä sidosryhmien kiinnostusta aiheeseen, vaan johtaa vääjäämättä lisäkysymyksiin, spekulaatioihin, selittelymoodiin ja anteeksipyyntöön tai ajatutumiseen syvempiin ongelmiin.
 

On suositeltavaa viestiä ennakoivasti

En muista yhtään tilannetta, jossa yhteiskunnallinen päättäjä olisi ns. voittanut sillä, että kieltäytyy kommentoimasta kysymyksiä aiemmista näkemyksistään tai kannanotoistaan. Suosittelen siis ennakointia, nöyryyttä sanoa, että on nyt eri mieltä kuin aiemmin. Se kirpaisee ehkä vain kerran, kun taas perinteinen piilotteleva tyyli iskee nivusiin pitkään ja kovaa. Kasvollinen arvoviestintä on erityisen arvokasta juuri nyt.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUTISKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

Opas Arvoihin