Gita Kadambi aloitti työt Kansallisoopperan pääjohtajana 2018. Miten luovien ihmisten johtamisessa huomioidaan mahdolliset isot egot ja kuinka työ nivotaan arvoihin? ”Luovien ihmisten johtaminen kiteytyy arvostukseen. Kaikki haluavat arvostusta. Pohdimme jatkuvasti palautteen antamista ja saamista. Osa saa sen joka ilta aplodien muodossa. Se ei kuitenkaan riitä, vaan täytyy pohtia, miten asioita käydään läpi ja sanoitetaan. Baletissa ja klassisessa kulttuurissa orientoidutaan voimakkaasti virheiden etsimiseen, eli pyritään täydellisyyteen. Virheet huomataan, mutta on tärkeää, että niitä ei kuitenkaan aleta pelätä”. Gita haluaa kannustaa rohkeuteen, että asioita voitaisiin myös kokeilla. ”Jos on vahva virheitä pelkäävä kulttuuri, ei uskalleta kokeilla uutta. Toisaalta jos on vahva toisten arvostamisen kulttuuri, se sallii enemmän myös virheiden osalta”.

MITEN ESIINTYJÄT ARVOTTAVAT ERILAISIA ESITYKSIÄ? Onko esimerkiksi maksuton esitys heidän silmissään vähemmän arvokas työ, kuin maksullinen ison salin näytös? ”Ei ole. Esiintyjät kertovat, että usein lyhyempi lämpiökonsertti vaatii enemmän latautumista. Sellaisessa ollaan enemmän vereslihalla, koska yleisö on aivan lähellä. Onkin hienoa, ettei mitään esityksiä vedetä lonkalta, vaan kaikki tehdään täysillä.”

KESKUSTELIMME MYÖS ESIINTYMISEEN LIITTYVISTÄ PELOISTA. ”Esiintymisjännitys on osa tätä työtä ja vaikuttaa jaksamiseen. Työ on fyysisesti raskasta ja rinnastuu huippu-urheiluun. Ennaltaehkäisyyn onkin panostettu paljon. Meillä on vahva yhteys työterveyshuoltoon ja henkiseen valmennukseen. Hahmotetaan, että jos haluaa pitkän työuran, se vaatii kunnon ylläpitoa. On tärkeää, että ihmiset pitävät huolta itsestään. Paineet ovat aina olleet kovia. Vielä 20 vuotta sitten kulttuuri oli sellainen, että luovaan työhön kuuluivat juhliminen ja päihteet. Siinä ajat ovat muuttuneet”.

GITA JOHTAA IHMISIÄ KANSAINVÄLISELLÄ ALALLA. ”Jos meillä on koesoitto tai -laulu, kaikkialta maailmalta osallistutaan siihen. Kilpailu on kovaa ja paras valitaan. Ennen oli 35 laulajaa, jotka oli palkattu tekemään sitä työtä eläkeikään asti. Teimme ratkaisun, että miehitämme työt produktiokohtaisesti freelancereilla ja silloin tulee ihmisiä myös maailmalta.”

TAITEELLISILLA JOHTAJILLA ON KOVAT PAINEET, koska heillä on vastuu taiteellisesta laadusta ja palautteen antamisesta. He tekevät myös produktioihin liittyviä valintoja. Lisäksi päätöksentekoon osallistuu kyseisen teoksen koreografi tai ohjaaja. ”Kuka saa pääroolin ja kuka ei, se on tavallaan pelin henki. Organisaatiossa ihmiset kokevat jatkuvasti pettymyksiä, jos eivät saa sellaista roolia kuin haluavat. Siinä kohdassa keskustellaan paljon siitä, miten olemme mahdollisimman läpinäkyviä päätöksenteossa. Henkilöstölle ei saa tulla mielikuvaa, että se olisi mielivaltaista. Täytyy saada perusteluja.”

TUORE ARVOJEN ESILLE NOSTAMINEN EI NÄY VIELÄ HENKILÖSTÖKYSELYISSÄ, mutta välitön palaute on ollut positiivista. ”Se, että arvoista puhutaan, tekee ne näkyvämmiksi. Henkilöstö on odottavalla kannalla. Arvot ovat aika ylätason käsitteitä ja kaikkien helppo allekirjoittaa. Se, kuinka nopeasti ja kuinka pieniin arjen tilanteisiin puututaan, on konkreettinen esimiestyön haaste ja mahdollisuus”.

Haastattelun voit lukea kokonaisuudessaan kesäkuussa 2020 ilmestyvästä Arvovalta-kirjasta.

HALUAN KESKUSTELLA KRIISIVIESTINNÄSTÄ

Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA

+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA

Tilaa uutiskirje

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.