Tuntuuko jo ajatuskin taas uudesta kehityshankkeesta ahdistavalta?

Niin minustakin.

Huomioitava realiteetit

Kuitenkin on tosiasia, että vuoden 2024 aikana organisaatioiden olisi löydettävä tapa hyödyntää generatiivista tekoälyä vähintäänkin perustasolla, jos ne haluavat pysyä kilpailukykyisinä ja kustannustehokkaina, sekä houkutella parhaat työntekijät, asiakkaat ja yhteistyökumppanit.

Oletko koskaan miettinyt, miten tekoälymatkaa voitaisiin lähestyä niin, että se ei ole jälleen uusi iso projekti jo olemassa olevien projektien päälle, vaan integroituu saumattomasti organisaatiosi strategiaan ja vakiintuneisiin arvoihin?

Keinot muuttaa muutospelko uteliaisuudeksi

Generatiivisen tekoälyn käyttöönotto voidaan toteuttaa tällä tavoin, mikä vähentää muutosvastarintaa kaikilla organisaation tasoilla, sekä lieventää epävarmuutta ja pelkoja tekoälyn hyödyntämisen suhteen.

Usein muutosvastarinta juontaa juurensa henkilökohtaisista peloista ja epävarmuudesta. Niin tässäkin tilanteessa ja aivan ymmärrettävästi.

Ei ole aikaa eikä energiaa enää uusille hankkeille

Olen tutkinut tekoälyn vaikutuksia viestinnän johtamiseen ja journalismiin. Niiden perusteella vasta harva organisaatio on luonut systemaattisen kehityspolun generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseksi. Se johtuu paljolti siitä, että jokaisessa organisaatiossa on nyt menossa niin monta isoa hanketta, ettei aika ja energia riitä uusiin. Kuulostaako tutulta?

Kuinka sitten toimia?

Miten projektiähky vältetään?

Ja suoraan itse pihviin. Minulla on valmiina konsepti, jolla tekoälymatka voidaan integroida osaksi organisaatiosi jo valmiina olevaan strategiaan ja arvoihin. Niin, ettei koko työyhteisö vastusta jälleen uutta hanketta, joka lisää työmäärää ja ahdistusta. Olen käyttänyt paljon aikaa hahmottaakseni, miten se voidaan toteuttaa joustavasti.

Varaa tiivis teams-keskustelu kalenteriisi

Jos haluat tiivistetyn infon siitä, miten temppu toteutetaan, ehdotan teams-palaveria, jossa käymme sen läpi. Samalla kuulen mielelläni, minkälaisia havaintoja sinä olet tehnyt tekoälymurrokseen liittyen.

Keskustelu ei sido mihinkään, eikä edellytä sparrausten tilaamista. Kokemukseni mukaan kuitenkin molemmat saamme siitä hyötyä.

Varaa kalenteriisi sopiva teams-aika alla olevasta linkistä!

ps. Otsikkokuva luotu tekoälykuvapalvelussamme.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.