Headhunterit vaikuttamat paljon siihen, minkälaiseksi suomalaisten organisaatioiden johtajuus muodostuu. Elina Koskela työskentelee MPS Yhtiöiden toimitusjohtajana tehden päivittäin töitä johtajien rekrytointien parissa. Hänen kokemuksensa on, että mitä korkeammalle johtajavalinnassa organisaation hierarkiassa mennään, esimerkiksi toimitusjohtajavalintoihin, sitä enemmän ne ovat omistajien arvovalintoja.

Tarvitaan konkreettista arvopuhetta

On tärkeää puhua organisaation ja hakijan aidoista arvoista. On helppo puhua jaloista käsitteistä, että työntekijät ja hyvinvointi ovat tärkeitä. Mitä jos toimitusjohtajalta edellytetäänkin, että hänen täytyy kyetä tulosta tehdäkseen ohjaamaan porukkaa muutokseen niin kovaa, ettei ole mahdollisuutta minkäänlaiseen balanssiin? Niiden selvittäminen on aivan fundamentaalinen asia, onnistutaanko rekrytointiprosessissa. Jos näihin keskusteluihin ei päästä, menetetään parhaat kohtaamiset arvojen ja kulttuurin osalta.”

Sitä saa mitä tilaa

Elinalla on kokemuksia valinnoista, joissa rekrytoiva yritys ei aivan tiedä mitä todellisuudessa hakee. Esimerkkinä yritys, johon haettiin myynnin johtajaa. Sinne haluttiin henkilöä, joka on aktiivinen, rohkea, vahva argumentoija ja hieman jopa kyynärpäitä käyttävä tyyppi. Haettiin voimaa ja aggressiota. Sitten tehtiin toiveiden mukainen valinta. Arjessa huomattiin, että hän on aggressiivinen, ei arvosta muiden mielipiteitä ja puhuu toisten päälle. Havaittiin, ettei se olekaan mukavaa, vaan tuntuu muista osapuolista ikävältä”.

Vahva arvopohja on johtajalle voimara

”Herättää luottamusta, jos arvot ovat selkeät ja kommunikoitu. Tällä hetkellä vastuullisuutta halutaan nostaa esille. Hyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmat ovat myös tärkeitä. Sellaista ei enää katsota hyvällä, että johtaja kertoo tekevänsä jatkuvasti vain töitä. Tämän hetken trendi on huomioida kokonaisvaltainen hyvinvointi”.

Johtajuus on vaikuttamista

Elinan mukaan johtajien viestintään liittyen puhutaan vaikuttamisesta, verkostotyöstä ja organisaation keulakuvana toimimisesta. Ehdokkaat eroavat siinä paljon toisistaan. ”He, joilla on laajat verkostot, tuovat mielellään sen hyödyn uudelle työnantajalle. On tärkeää miettiä, kehen johtajan täytyy kyetä vaikuttamaan. Tyypillisesti oman alan laajat verkostot koetaan tärkeiksi”.

Balanssi oman johtamistyön kanssa

”Konkreettinen esimerkki työntekijäpulasta on hoiva-ala. Sellaiseen ei ole varaa. Se, että välitetään aidosti asiakkaista ja henkilökunnasta, tulee nousemaan vahvasti. Johtajien valinta on aina omistajan arvovalinta. Mitä keinoja ollaan valmiita käyttämään arjen tekoina, jotta päästään tavoitteisiin? Toimitusjohtaja on tärkeässä roolissa, mutta yleensä omistajien arvopohja valuu ja jalkautuu vahvasti koko organisaatioon”.

Haastattelun ja paljon muuta voit lukea kokonaisuudessaan tuoreesta Arvovalta-kirjasta.

Lue myös muita kiinnostavia henkilöhaastatteluita!

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.