Monilla toimialoilla on vakava työvoimapula. Listasin 5 asiaa, jotka vaikuttavat siihen, miten houkuttelevana työnhakijat näkevät työyhteisösi. Lisäksi pohdittavaksi konkreettisia kysymyksiä, joiden avulla luot selkeyttä ja kehität työnantajakuvaa johtamisen ja viestinnän keinoin.

Työvoimapula on laaja ongelma. Tässä artikkelissa fokusoidaan asioihin, joihin työyhteisössä voidaan itse vaikuttaa.

1) Selkeä toiminnan tarkoitus

Monissa organisaatioissa tehdään paljon laaja-alaisempaa työtä, mitä ulkopuoliset tietävät. Potentiaalista työnhakijaa kiinnostaa tietää, mikä työyhteisön toiminnan tarkoitus on. Mitä yhteisössä tehdään, miksi ja millä tavoin? Mitä tahoja palvellaan ja keiden kanssa tehdään yhteistyötä?

Organisaatioiden missioista ja visioista voidaan tehdä helposti monimutkaisia esityksiä, joista juuri kukaan ei ymmärrä tuon taivaallista. Työnhakija arvostaa yksinkertaista ja selkeää viestintää, ilman korulauseita. Usein käytännön esimerkit ja tarinat arjesta ovat parasta mahdollista viestintää.

Kysymys: Miten kuvaamme yhdellä lauseella organisaatiomme päätehtävän?

2) Arvot ja vastuullisuuden teot

Näyttäisi, että erityisesti nuorille sukupolville työyhteisön arvot ovat tärkeä vaikutin sen suhteen, mihin halutaan hakeutua töihin. Arvot ovat sukua toiminnan tarkoitukselle ja kertovat paljolti siitä, miksi ja miten asioita halutaan tehdä ja mitkä asiat ovat yhteisön mielestä tärkeitä.

Arvot muodostuvat helposti päälleliimatun tuntuisiksi mainoslauseiksi, joilla yritetään kosiskella koko maailmaa, mutta ne eivät oikeastaan tarkoita mitään. Kiinnostavat työyhteisöt viestivät arvoistaan ja vastuullisuuden teoistaan konkreettisin esimerkein. Se rakentaa luottamusta ja sitoutumista osaksi yhteisöä.

Kysymys: Miten viestisimme vastuullisuudestamme siten, ettei se tunnu päälleliimatulta?

3) Avainhenkilöiden viestintäaktiivisuus

Ihmiset haluavat seurata toisia ihmisiä. Organisaatiot ovat harvoin kiinnostavia. Kun potentiaalinen työnhakija pohtii kiinnostavaa työpaikkaa, hän haluaa tietää, minkälaista kyseissä yhteisössä olisi työskennellä. Minkälainen työn tekemisen kulttuuri siellä vallitsee, keiden kanssa tekisi työtä ja minkälaista työtä?

Mainonnalla ja organisaatiokohtaisella viestinnällä on paikkansa, mutta aidot avainhenkilöiden viestisisällöt ovat yleensä tehokkaimpia työnantajakuvan muokkaajia ulospäin. Riippuen työtehtävistä, olisi tärkeää, että organisaation eri tasoilta ja eri tehtävistä löytyisi vapaaehtoisia viestijöitä, jotka kertovat omin sanoin työstään ja yhteisön kulttuurista. Se edellyttää, että viestintä koetaan osaksi työnkuvaa ja siihen allokoidaan aikaa, tukea ja valmennusta.

Kysymys: Olemmeko tunnistaneet ja tukeneet vapaaehtoisia viestijöitä organisaatiomme eri tasoilta?

4) Edelläkävijyys

Kukapa haluaisi työskennellä yhteisössä, joka on tunnistettavasti toimialansa hännän huippu ja perässähiihtäjä? Työnhakijaa kiinnostaa tietää, miten hän voi oppia ja kehittyä työssään. Mitä kiinnostavaa ja ammattitaitoa tukevaa hän saa hakemalla juuri sinun organisaatioosi töihin?

Melkeinpä kaikki yhteisöt haluavat olla alansa edelläkävijöitä. Juhlapuheissa ainakin. Edelläkävijyys edellyttää proaktiivista, kasvollista, vastuullista ja avointa viestintää. On tärkeää, että yhteisössä on jaettu näkemys siitä, miten asiantuntijuutta, näkemyksellisyyttä ja eteenpäin suuntaavaa toimintaa tuodaan viestinnän kautta esiin.

Kysymys: Miten asiantuntijuuteemme välittyy viestinnän kautta?

5) Hygienia-asiat ajan tasalla

Useampien selvitysten ja tutkimusten mukaan palkkaus ei ole tärkein työn valitsemisen kriteeri, mutta sillä on selkeästi merkitystä. Palkkauksen ja muiden työhön liittyvien etuuksien tulee olla asiallisella tasolla. Vaikka organisaatiosi maksaisi työntekijöille alan parasta palkkaa, mutta työolot ovat surkeat, ei kukaan viihdy työssä kauaa ja lisäksi myös se maine kiirii nopeasti.

Sama pätee johtamiseen. Sen tulisi olla palvelua. ”Hygienia-asiat” täytyy olla siis ensiksi kunnossa, jotta työllistäminen on pitkäjänteistä ja kestävää.

Kysymys: Mitä hygienia-asioita ideaali työnhakijamme arvostaa ja onko se yhteisössämme ajan tasalla?

Ota vapaasti yhteyttä

Jos haluat keskustella siitä, miten työyhteisösi vahvistaisi viestinnän ja esimiestyön kehittämisen kautta työnantajakuvaansa, ota minuun vapaasti yhteyttä. Voimme sopia Teams-palaverin, jossa kartoitamme tilannettanne ja tavoitteitanne. Se ei sido mihinkään.

Onnistunutta syksyä!


Jukka Saksi
viestintävalmentaja ja tietokirjailija
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Auttaa kiteyttämään arvoja ja viestimään luottamusta herättävästi. Konsultoi työyhteisöjä osallistamisen prosesseissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut 15 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen siirtymistään viestintäyrittäjäksi. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA-tutkinnon ja väitellyt tohtoriksi johtajuudesta. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.