Tervetuloa tutustumaan Bluesky Socialiin, uuteen sosiaalisen median alustaan, joka on herättänyt huomiota viime aikoina. Tämän blogin tarkoituksena on auttaa sinua pääsemään alkuun ja hyödyntämään alustan ominaisuuksia. Olen esitellyt kanavaa viestintävalmennuksissani ja se on herättänyt kiinnostusta.

1. Kirjautuminen Bluesky Socialiin

Aivan kuten perinteisessä Twitterissä, voit luoda Bluesky Socialiin käyttäjätilin seuraamalla alustan rekisteröitymisohjeita. Anna tarvittavat tiedot ja varmista sähköpostiosoitteesi, jotta voit aloittaa. Linkki BlueSkyhyn.

2. Käyttöliittymä ja viestittely

Bluesky Socialin käyttöliittymä muistuttaa vanhan Twitterin toimintaa. Voit lähettää postauksia, seurata muita käyttäjiä ja osallistua keskusteluihin. Alustan intuitiivinen suunnittelu tekee siirtymisen vanhasta Twitteristä varsin luontevaksi. Toistaiseksi alustalla ei voi lähettää privaattiviestejä, eikä ajastaa postauksia.

BlueSkyn käyttäjämäärä kasvaa maltillisesti ja kehittyy koko ajan. Tätä blogia kirjoittaessa profiilini näyttää tältä:

3. Kutsukoodijärjestelmä

Kun olet ollut aktiivinen Bluesky Socialissa 10 päivää, saat ensimmäisen kutsukoodisi. Tämä erottaa BlueSkyn muista some-kanavista ja tällä metodilla pyritään kontrolloimaan käyttäjämäärän kasvua, sekä estämään trollien ja vihapuheen tuottajien pääsy kanavaan. Saamasi koodin avulla voit kutsua uusia käyttäjiä liittymään alustalle. Kun kutsuttu käyttäjä rekisteröityy käyttämällä kutsukoodiasi, saat siitä ilmoituksen.

4. Uusien käyttäjien tervetulotoivotus

Kun saat ilmoituksen uuden käyttäjän liittymisestä koodillasi, saattaa olla mukava tapa toivottaa hänet tervetulleeksi ja aloittaa hänen seuraamisensa. Itse teen aika usein niin ja olen huomannut joidenkin muidenkin tekevän, kun kyse on jo valmiiksi aktiivisesta viestijästä muissa some-kanavissa. Toki hyvä harkita, että haluaako kyseinen henkilö näkyvyyttä kanavassa vai seurailla toimintaa rauhassa.

Tämä auttaa luomaan yhteisöllisyyttä ja mahdollistaa sinun seuraajiesi tutustua uusiin jäseniin, joita olet kutsunut.

Postaukset tehdään samaan tapaan kuin muissakin kanavissa, paitsi nettilinkin ikkuna ei aukea, ellet muista klikata linkkiä ennen sen julkaisemista.

5. Keskustelukulttuurin rakentaminen

Bluesky Social korostaa rakentavaa ja kunnioittavaa viestintää. Kannusta kutsuessasi alustalle henkilöitä, jotka jakavat nämä arvot. Näin autat luomaan miellyttävämmän ja positiivisemman keskustelukulttuurin, erona nykyisestä ilmapiiristä monissa muissa sosiaalisen median kanavissa.

Lämpimästi tervetuloa osaksi Bluesky Socialin kasvavaa yhteisöä! Minut löydät osoitteesta https://bsky.app/profile/jukkasaksi.bsky.social ja Johtaja on Median https://bsky.app/profile/johtajaonmedia.bsky.social.

ps. Tein otsikkokuvan tekoälyllä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.