Osa poliittisista päättäjistä viestii terävästi ja jopa toisia loukkaavasti. Siitä on helppoa syyttää somea, mutta jokainen meistä päättää itse, miten kommunikoi ja reagoi.

Onneksi on myös poliitikkoja, jotka viestivät rakentavasti. Heidän onkin varmasti helpompi toimia vaikeissakin tilanteissa, koska he saavat osakseen muilta rakentavamman vastaanoton.

Hyökkäävää viestintää perustellaan sillä, että se puhuttelee omia kannattajia. Haluaisin haastaa tämän ajatuksen: nostaako ilkeily todella kannatusta? Entä jos yhä useampi arvostaa rakentavaa, näkemyksellistä ja kunnioittavaa viestintää?

Olen kuullut myös monen poliitikon sanovan, että ikävä ja jopa henkilöön menevä viestintäsävy liittyy julkisuuteen, mutta arjen kohtaamisissa tunnelma on eri puolueiden edustajien välillä paljon yhteistyöhaluisempi.

Voiko omaa viestintätapaa muuttaa?

Kyllä voi. Se vaatii vahvaa päätöstä ja sinnikkyyttä.

Vaikka itse muuttaisit tapaasi viestiä, seuraajasi eivät välttämättä heti huomaa tai usko muutosta, vaan reagoivat kuten ennenkin. Juuri silloin on tärkeää laskea sataan ja pitää kiinni uudesta linjasta. Pikkuhiljaa muutos huomataan ja myös reaktiot muuttuvat. Tämä työ kannattaa tehdä, sillä se auttaa tulevissa tavoitteissa ja edistää sosiaalista vastuullisuutta.

Haluankin rohkaista; on mahdollista olla samaan aikaan sekä näkemyksellinen että toisia kunnioittava. Uskon tämän merkityksen kasvavan. Maailma on monimutkaisempi, päätökset vaikeampia ja ihmiset tekevät yhä enemmän valintoja arvojensa pohjalta. Se kannattaisi poliitikkojen muistaa.

En ainakaan itse anna ääntäni henkilölle, joka tahallisesti loukkaa toisia ja vain syyttelee muita menneistä päätöksistä, kun pitäisi keskittyä nykytilanteeseen ja tulevaisuuteen. Poliittiset tv-keskustelut ovat täynnä vanhojen asioiden vatvomista, vaikka kukaan ei myönnä virheitään. Tämä on ajan ja resurssien tuhlausta, eikä vie yhteiskuntaamme parempaan suuntaan.

Erityisesti nuoret ovat tiedostavia ja arvostavat kykyä argumentoida, ajatella laajasti ja kunnioittaa muita näkemyksiä. Yhteistyöllä voimme saavuttaa enemmän kuin vastakkainasettelulla.

Tämä ei tarkoita, että pitäisi luopua omista mielipiteistä ja arvoista tai lakaista ongelmia maton alle. Päinvastoin, avoimessa ja kunnioittavassa kulttuurissa voimme käsitellä vaikeitakin asioita ja löytää ratkaisuja yhteisiin ongelmiin.

Pinnan alla kytevät arvoristiriidat on kaikkien näkyvissä ja niistä kannattaisi puhua avoimesti ja toisia osapuolia kunnioittaen. Se on mahdollista ja sillä tavoin voimme saada yhteiskunnallisen tilanteen muuttumaan paremmaksi. Siihen kannattaisi todella pyrkiä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.