Tuore esimerkki arvojen vallasta on Terveystalon ilmoitus siitä, että se purkaa yhteistyösopimuksen Tapparan kanssa. Hetki sitten Makia ilmoitti lopettavansa yhteistyön J. Kärkkäisen kanssa.

Arvovalta-ilmiö koskettaa kaikenlaisia organisaatioita

En ota kantaa, ovatko nämä toimet olleet aiheellisia, vaan kiinnittäisin enemminkin huomiota siihen, miten arvot ovat nousseet kaikenlaisen johtamisen ja viestinnän keskiöön.

Organisaatioita arvioidaan yhä enemmän niiden arvojen toteuttamisesta. Erityisesti nyt reagoidaan turvallisuuteen, terveyteen ja vastuullisuuteen liittyviin arvoihin. Samoin tasa-arvoon ja ympäristöön liittyvät teemat herättävät toimimaan. Ilmiö koskettaa yritysten lisäksi yhtä lailla julkista ja 3. sektoria. Kaikilta odotetaan selkeitä arvoja ja arvojen mukaista toimintaa.

Mediallistuminen nostaa arvot läpinäkyviksi

Arvoille rakentuu valtaa, 2020-luvun arvovaltaa. Kuvasin aihetta Arvovalta-kirjassani (2020) ja arvioin, että kaikenlaisia organisaatioita voidaan myös julkisesti haastaa niiden arvoista. Arvojen vallan kasvu liittyy siinä mielessä kiinteästi mediallistumisen ilmiöön, jossa kaikilla kansalaisilla on media taskussaan ja kaikki tieto tulee näkyväksi. Oikeastaan mitään ei voi enää peittää ja organisaatioiden oletetaan toimivan läpinäkyvästi. Näin olleen myös kaikki yhteistyökumppanuudet nousevat tarkempaan tarkasteluun.

Arvot sisältävät myös riskejä

Arvoristiriitoja on ollut ennenkin, mutta ehkä Terveystalo avasi jonkinlaisen vaikutusketjun, jonka kautta tulemme näkemään dramaattisiakin yhteistyökumppanuuksien lopetuksia, joita perustellaan arvoilla. Arvot voivat olla myös käyttökelpoinen syy irtautua sopimuksesta, joka ei ole organisaatiolle tässä tilanteessa hyödyllinen. Näin ollen arvoihin liittyy myös riskejä, jotka tulisi huomioida johtamisessa.

6 kysymystä arvoista

Miten organisaatioissa tulisi sitten varautua arvojen vaikutuksiin? Varmistaisin, että niillä on selkeät vastaukset ainakin seuraavaan kuuteen kysymykseen:

  1. Mitkä ovat organisaatiomme keskeiset arvot?
  2. Miten arvot näkyvät arjen toimissamme?
  3. Miten viestimme arvoista uskottavasti?
  4. Mitä riskejä ja mahdollisuuksia arvoihimme liittyy?
  5. Mitä arvomme edellyttävät yhteistyökumppanuuksiltamme?
  6. Onko koko henkilöstömme osallistunut arvotyöhön?

Jos haluat keskustella arvoista, viestinnästä ja osallistamisesta, ota vapaasti yhteyttä.

Turvallista ja dialogista kevättä!

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.