Asiantuntijuuden esille saaminen mediaympäristössä on monelle yrittäjälle, asiantuntijalle, johtajalle ja yhteisölle tärkeää. Informaatiotulva vain vahvistuu ja näkyvyyden saaminen on pitkäjänteistä työtä. En usko pikavoittoihin, vaan systemaattiseen, avoimeen ja rajattuun toimintaan.

Jaan nyt parhaat käytännön vinkkini

Olen sparrannut eri toimijoita vahvistamaan omaa asiantuntijanäkyvyyttään ja jaan nyt vinkkini kokemusteni ja havaintojeni perusteella. Olen itse toiminut alla olevien pointtien mukaisesti ja saanut sitä kautta kohtuullisen näkyvyyden asiantuntijuudelleni somessa, mediassa ja erilaisissa verkostoissa.

Medianäkyvyys rakentaa tunnettuutta ja luottamusta

Teemani ovat liittyneet johtamiseen, viestintään, arvoihin, osallistamiseen ja vastuullisuuteen. Koen medianäkyvyyden vahvistaneen luottamusta ja luoneen myös kiinnostusta osaamistani kohtaan.

Action pointit medianäkyvyden lisäämiseksi:

  • Säännöllinen ajatusten, mielipiteiden ja näkemysten postaaminen Twitterissä ja Linkedinissä, moni toimittaja seuraa itselleen tärkeiden teemojen keskustelua somessa.
  • Kaveripyynnöt Linkedinissä aiheisiisi liittyville toimittajille saatetekstein
  • Kiinnostavien toimittajien seuraaminen Twitterissä
  • Kommentointi Twitterissä ja Linkedinissä toimittajien tekemiin avauksiin
  • Rakentava ja ratkaisukeskeinen viestintätapa kaikissa tilanteissa
  • Luon pohditun tiedotteen ajankohtaisesta aiheesta, johon minulla on joku omaa asiantuntijuuttani vahvistava mielipide, joka tuo uutta näkökulmaa yhteiskunnalliseen keskusteluun.
  • Selvitän, että esittämäni juttuaihe sopii kyseiselle toimittajalle, että hän on aiemmin kirjoittanut samankaltaisista teemoista, viittaan niihin, jos mahdollista.
  • Lähetän tiedotteen sähköpostilla ja sen lisäksi henkilökohtainen ytimekäs viesti toimittajalle Twitterissä, Linkedinissä, WhatsAppilla tai tekstiviestillä.
  • Joskus soitan toimittajalle kysyäkseni, kiinnostaako aihe. Silloin valmis tiedote on valmiina lähetettäväksi sähköpostissa puhelun aikana, jolloin toimittaja voi arvioida heti, onko aihe kiinnostava.
  • Jos toimittaja tarttuu ideaan ja haastattelee minua, valmistaudun hyvin ja varaan aikaa sisällön nopeaan tarkastamiseen ennen sen julkaisemista
  • Kun saan sisällön tarkastettavaksi, ehdotan siihen vain välttämättömiä tai muuten pieniä muutoksia/lisäyksiä, kunnioitan toimittajan ammattitaitoa
  • Jos saa läpi jutun mediaan, voin kiittää toimittajaa asiallisesti jutusta somessa tai vähintäänkin maililla/viestillä. ”Kiitos mahdollisuudesta kertoa näkemyksiäni”
  • Jaan läpi menneitä mediajulkaisuja somessa, voin linkata toimittajan mukaan Twitterissä ja Linkedinissä. Facebookia ja Instagramia ajattelen toimittajille henkilökohtaisina kanavina.
  • Julkaisen jutun oman organisaationi nettisivuilla, jos siihen on linkki. Mukaan tieto, jos sisältö on vain tilaajille. Näin saan myös Googleen lisää näkyvyyttä julkaisulle.
  • Jos kyseinen toimittaja/media jakaa julkaisua somessa, tykkään, kommentoin ja edelleen jaan sitä, se tukee toimittajan työtä.
  • Jos aihe ei kanna julkaisuun asti, mietin, voisinko kirjoittaa siitä mielipidekirjoituksen johonkin lehteen.
  • Jos mielipidekirjoitukseni julkaistaan, jaan sitä samalla tavoin kuin media-artikkeleita ja linkitän organisaationi nettisivuille.
  • Jos koen artikkelin tai mielipidekirjoituksen hyödyttävän verkostojani, voin lähettää siitä linkkiä saatetekstillä myös tutuille, joiden koen saattavan hyötyä sisällöstä.
  • Jaan mielipidekirjoituksia ja otsikkokuvia julkaisuista kuvakaappauksien avulla Instagramin ja Facebookin Stories-osissa ja lisään niihin mahdollisuuksien mukaan nettilinkin. Näin sisällöt saavat lisää näkyvyysmahdollisuuksia.
  • Lisään kiinnostavimmat juttulinkit CV:n, jolloin ne vahvistavat asiantuntijaprofiiliani.
  • Linkitän mediaosumia blogijulkaisuihini, jos ne tukevat kirjoittamaani teemaa.
  • Lisään medialinkkejä tarjouksiin ja valmennussisältöihin, joiden uskon tuottavan asiakkaille lisäarvoa ja oivalluksia.

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä.

Median kanssa tähtäin yhteistyöhön

Suosittelen aina pohtimaan, kuinka toimittajia voi auttaa onnistumaan työssään. Kun ottaa lähtökohdaksi sen, että he ovat kiireisiä ja haluavat saada edustamansa median asiakkaat kuluttamaan sisältöjään, voi löytää tapoja saada oman aiheensa mediaan. Julkaistut sisällöt eivät ole aina juuri sitä mitä itse on ajatellut, mutta se täytyy hyväksyä osana median toimintalogiikkaa. Voimme itse valita, teemmekö median kanssa yhteistyötä vai rakennammeko vastakkainasettelua.

Jos haluat vaihtaa aiheeseen liittyen ajatuksia, ota vapaasti yhteyttä. Dialogista kevättä!

VARAA KALENTERISTA TEAMS-KESKUSTELU

Jukka Saksi
KTT, viestintä- ja arvovalmentaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Tukee organisaatioita muutosjohtamisessa viestinnän, arvojen ja osallistamisen keinoin.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen viestintäyrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA