Jukka Saksin kirjoittaman Arvovalta-kirjan julkaistamistilaisuus toi esille arvojen uudenlaisen vallan. Enää pelkkä johtajapositio ei riitä, vaan 2020-luvun valta saadaan työyhteisön löytäessä yhteisesti jaetut arvot, jotka sitouttavat ja rakentavat merkitystä työlle. Kriisiaikana johtajien toteuttamia ja viestimiä arvoja seurataan poikkeuksellisen tarkasti.

Julkaisutilaisuus pidettiin Helsingin seudun kauppakamarilla 9.10.2020. Paikalla oli koronan vuoksi vain kourallinen ihmisiä ja tilaisuus striimattiin nettiin. Kustannustoimittaja Taina Parviainen korosti alkupuheenvuorossaan, miten arvoilla on nyt enemmän merkitystä kun koskaan aikaisemmin. Kirjasta tuli ajankohtainen, koska se käsittelee johtajuutta, arvoja ja viestintää. Kirjoittaja Jukka Saksi sisällytti kirjaan paljon viittauksia koronakriisiin ja yleisesti poikkeustilan vaikutuksiin johtajuusviestinnässä.

Arvojen yhteiskunnallinen merkitys kasvaa ja arvoista haastetaan julkisesti

Jukka nosti esille puheenvuorossaan sen, miten oivalluttavia kirjan 24 haastattelua olivat olleet. Jokainen haastateltava oli ollut sitä mieltä, että arvojen yhteiskunnallinen merkitys kasvaa. Jukka muistutti siitä, miten arvoja tullaan haastamaan julkisesti. Mikä tahansa yhteisö tai sen avainhenkilö voi joutua perustelemaan tekemisiään tai tekemättä jättämisiään arvojen näkökulmasta julkisesti. Jukka myös arvioi, että edistyksellisimmät organisaatiot pestaavat itselleen ”arvohakkereita”, jotka etsivät ulkopuolisen silmin organisaation arvoista mahdollisia ristiriitaisuuksia. Sidosryhmät arvioivat erilaisissa kohtaamisissa arvojen toteutumista ja se tapahtuu usein tiedostamatta, että kyse on arvoista.

Johtajarekrytoinnit ovat aina omistajien arvovalintoja

Paneeliskeskustelussa MPS Yhtiöiden toimitusjohtaja Elina Koskela kuvasi jokaista johtajavalintaa organisaation arvovalinnaksi. Arvoista puhutaan rekrytointitilanteissa enemmän kuin aiemmin. On myös tärkeää, että jokaisen johtajatehtävään pyrkivän arvoista saa selkeän kuvan ja henkilön arvot ovat tasapainossa rekrytoivan organisaation arvojen kanssa. Elina kertoi myös siitä, miten MPS:n arvot ovat vaikuttaneet asiakkuuksiin. Voit lukea Elinan haastattelun täältä. 

Ylimmän johdon jaettu tulkinta arvoista on kriisiaikana poikkeuksellisen tärkeää

Luona Oy:n toimitusjohtaja Milja Saksi korosti arvojen roolia sote-sektorin johtamisessa korona-kriisin aikana. Hänen mukaansa kaikissa sote-organisaatioissa joudutaan tekemään vaikeita arvovalintoja, jolloin arvojen tulisi olla selkeät ja johdonmukaiset. Milja nosti esiin myös sen, miten johdon arvojen mukaista toimintaa seurataan tarkasti. Erityisesti kriisiaikana sillä on suuri merkitys, miten avainhenkilöt itse toteuttavat yhteisön yhteisiä arvoja. Milja painotti organisaation johtoryhmän ja hallituksen yhteistä näkemystä suhteessa arvoihin sekä arvoista viestimiseen. Jos ylin johto ei näe arvoja samalla tavoin, skaalautuu siitä ongelmia koko työyhteisöön. Voit lukea otteita Miljan haastattelusta täältä. 

Tilaa Arvovalta-kirja

Julkaisutilaisuuden lopuksi Taina ojensi Jukalle kukat kiitokseksi hyvästä yhteistyöstä. Jukka rohkaisi kirjoittajana ja viestintävalmentajana kaikkia johtajia hyödyntämään arvoja. Niiden avulla on mahdollisuus erottua ja rakentaa syvää luottamusta.

Kirjaan haastateltiin 24 päättäjää yhteiskunnan eri sektoreilta. He olivat aakkosjärjestyksessä Lasse Ahlstedt, Stefan Björkman, Teemu Heinonen, Olli Holstmröm, Eero Huovinen, Hannele Jakosuo-Jansson, Atte Jääskeläinen, Gita Kadambi, Saara Kankaanrinta, Johannes Karjula, Seppo Kolehmainen, Elina Koskela, Topi Manner, Heikki Martela, Jukka Metsälä, Kaius Niemi, Mikko Nieminen, Susanna Pettersson, Perttu Pölönen, Timo Ritakallio, Milja Saksi, Peter Sjöberg, Juha Tapio, Tommi Tuominiemi ja Merja Ylä-Anttila. 

Arvovalta-kirjan voi tilata tästä linkistä

Lisätietoja Arvovalta-kirjasta ja arvoteemasta antaa:

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

Opas Arvoihin