Arvot mielletään helposti mainoslauseiksi, vaikka niiden pitäisi vastata sidosryhmien vaikeimpiin kysymyksiin. Erityisesti kriisiaikana odotetaan, että julkilausutut arvot näkyvät arjen teoissa. Uskottavasti jalkautetut ja viestityt arvot vaikuttavat organisaation maineeseen ja taloudelliseen arvoon. Näin arvot merkitsevät itseasiassa rahaa. Tiivistän tässä artikkelissa tuoreen Arvovalta-kirjani huomioita.

Onko meillä arvojen hyödyntämiseen ja viestintään selkeä strategia?

Enää ei voida puhua arvoista pelkkinä tyhjinä mainoslauseina, vaan niiden tulee edustaa yksilön ja organisaation aitoja valintoja. Sidosryhmät tekevät 2020-luvulla enemmän arvopohjaisia päätöksiä kuin koskaan aiemmin. Arvot korostuvat poikkeusoloissa, jolloin turvaudutaan johonkin pysyvämpään. Se haastaa johdon arvoretoriikkaa aivan uudella tavalla. Kaikilla on media taskussaan ja arvojen kohtaamispisteitä on valtavasti sidosryhmien kanssa. Kuka tahansa voi missä ja milloin tahansa haastaa julkisesti arvojemme mukaista toimintaa. Onko meillä arvojen hyödyntämiseen ja viestintään selkeä strategia?

Koko maailmaa syleilevät arvot eivät ole aitoja arvoja

Johtajuuden toimiympäristö on muuttunut 10 vuodessa merkittävästi. Nyt yhteiskunta odottaa läpinäkyvyyttä. Jotta arvot ovat todellisia, edellyttää se rohkeutta linjata asioita. Todelliset arvot menevät jopa rahan edelle. Koko maailmaa syleilevät lausahdukset eivät ole arvoja lainkaan, vaan enemmänkin yhteisön toiveita ja markkinointipuhetta.

Myynnissä ei aina tunnisteta asiakkaiden tai myyjien arvolatauksia

Kirjan kirjoittamisen myötä aloin nähdä arvoissa yhä enemmän hyödyntämätöntä potentiaalia, jonka avulla yritykset voisivat vahvistaa brändiään ja saada sidosryhmiensä luottamuksen. Liian harva myyntijohtaja pohtii, minkälaiset arvot vaikuttavat asiakkaiden, myyjien ja yhteistyökumppaneiden valintoihin. Osataanko syvällisesti ymmärtää sidosryhmien arvolatauksia ja auttaa niiden toteutumista? Arvot mielletään usein HR-johtajan omaisuudeksi, kun niiden tulisi toimia koko johtamisjärjestelmän ytimessä. Tässä aiheessa haastaisin uudenlaiseen ajatteluun. Nyt tarvitaan yhteiskunnassa kasvollista ja proaktiivista näkemyksellisyyttä – rohkeutta pohtia näkymiä, vaikka tuulilasi on hieman sumea. Se tukisi myyntiä.

Hyvä- ja huonomaineisilla yrityksillä on samankaltaiset kirjoitetut arvot

Selvitin kirjaa varten vuoden 2019 maineeltaan parhaiden ja huonoimpien yritysten arvoja. Havainto oli, että kaikkien yritysten arvot ovat kirjattuina samankaltaisia. Jos fontit vaihtaa ja logot poistaa, näyttävät arvopuheet lähes identtisiltä. Mainetta vahvistavat ja rapauttavat asiat riippuvat pitkälti siitä, miten viestityt arvot toteutuvat arjen toimissa ja seisotaanko niiden takana myös vaikeissa paikoissa. Jos organisaatio viestii arvoista, jotka eivät perustu todellisuuteen, syntyy maineriskejä ja arvot saattavatkin kääntyä organisaatiota vastaan. Näistä on nähty viime vuosina ikäviä esimerkkejä.

24 vaikuttajaa luovat monipuolisen näkökulman arvoihin

Haastattelin kirjaan 24 vaikuttajaa yhteiskunnan eri osa-alueilta. Kaikille yhteistä oli näkemys siitä, että arvojen merkitys yhteiskunnassa vahvistuu. Haastattelut toivat esille arvoja esimerkiksi yt-menettelyissä, fuusioissa ja suurissa strategisissa muutoksissa.

Haastateltavina olivat Lasse Ahlstedt, Stefan Björkman, Teemu Heinonen, Olli Holstmröm, Eero Huovinen, Hannele Jakosuo-Jansson, Atte Jääskeläinen, Gita Kadambi, Saara Kankaanrinta, Johannes Karjula, Seppo Kolehmainen, Elina Koskela, Topi Manner, Heikki Martela, Jukka Metsälä, Kaius Niemi, Mikko Nieminen, Susanna Pettersson, Perttu Pölönen, Timo Ritakallio, Milja Saksi, Peter Sjöberg, Juha Tapio, Tommi Tuominiemi ja Merja Ylä-Anttila. Suurkiitos vielä kaikille heille upeista keskustelusta ja viisaista näkökulmista.

Turvallista ja mukavaa kesää!

Lisätietoa kirjan sisällöstä ja tilauslinkki http://arvovalta.fi. 

Jos haluat tilata työyhteisöllesi yli 5 kirjaa, ota suoraan yhteyttä minuun jukka.saksi@johtajaonmedia.fi tai pyydä yhteydenottoa

Tilaa uutiskirje

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.