Pohdittaessa arvojen roolia yksilön elämässä, tulee mieleen ajatus arvosykleistä. Kuinka usein yksilön tai yhteiskunnan arvot muuttuvat?
Vaikka arvojen tarkoitus on tuoda yhteiskuntaan ja yhteisöihiin vakautta, teknologian ja kulttuurin muutokset haastavat meidät jatkuvasti miettimään arvojamme uudelleen. Nostan esille tässä ajatuksia, joista kirjoitin Arvovalta-kirjaani.
Arvot muuttuvat arvosykleissä
Arvosykli on ajanjakso, jonka aikana arvot muuttuvat tai kehittyvät. Voimme pohtia, kuinka monta kertaa elämämme aikana arvomme menevät uusiksi. Arvosyklit eivät ole vakioita. Ne riippuvat ympäristöstämme, teknologiasta, kulttuurista ja monista muista tekijöistä.
Näin ollen vuonna 1923 syntynyt henkilö olisi kohdannut 100-vuotisen elämänsä aikana useita merkittäviä arvojen muutoskausia, kuten sotia, teknologisia murroksia ja yhteiskunnallisia muutoksia.
Esimerkiksi itseohjautuvien autojen yleistyminen asettaa uusia eettisiä kysymyksiä. Kuka on vastuussa, jos auto aiheuttaa onnettomuuden Tällaiset kysymykset ovat monimutkaisia ja herättävät voimakkaita tunteita.
Arvojen kiertonopeus vaihtelee
Olen huomannut myös, että arvojen kiertonopeus saattaa vaihdella. Jotkut arvot ovat pysyvämpiä, kun taas toiset saattavat muuttua
nopeammin yhteiskunnan muutosten myötä. Tämä asettaa haasteita yksilöille ja yhteisöille tunnistaa ja ymmärtää arvojen merkitystä.
Muuttuvan arvoympäristön tunnistaminen on tärkeää
Onkin tärkeää, että osaamme työyhteisössämme tunnistaa muuttuvaa toimintaympäristöä. Tällä hetkellä on oleellista hahmottaa, miten tekoäly, arvokriittisyys ja hybridityön murros heijastuvat organisaatioon ja sen ihmisiin.
Nyt jos koskaan kannattaa työyhteisössä tarjota mahdollisuuksia arvokeskusteluun. Moni kaipaa sellaista ja kokee saavansa siitä turvaa muutokseen.
Jos haluat keskustella organisaatiosi suhteesta arvoihin ja viestintään, ota vapaasti yhteyttä.
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.