Kuinka paljon ajattelemme organisaatiomme arvoja ja vastuullisuus-teemoja ”tuotantolähtöisesti” vain sisältäpäin? Muistammeko tarkastella tarpeeksi usein sitä, miltä toimintamme näyttää ulkopuolisen silmin? Nostan tässä artikkelissa esiin Arvovalta-kirjassani mainitsemani vision arvohakkereista.
HACKATHON on yleistynyt tapahtuma, joissa jonkun teeman ympärille kerääntyy aiheesta kiinnostuneita ihmisiä. Heillä on yleensä tehtävänantona arvioida, selvittää ja kehittää jonkun organisaation toimintaa. Esimerkiksi it-nörtit kokoontuvat yhteen ja etsivät jonkun yrityksen tietoturvasta aukkoja, jotta niihin voidaan varautua.
ARVOT JA VASTUULLISUUDEN TEOT ovat teemoja, joista mitä tahansa organisaatiota voidaan haastaa julkisesti. Mediallistuminen mahdollistaa ilmiönä sen jo nyt. Greta Thunberg on näyttänyt toiminnallaan esimerkkiä siitä, miten nuori ihminen voi saada suuren maailman johtajat reagoimaan. Se on vasta alkusoittoa ja kaikkien organisaatioiden tulisi olla hereillä sen suhteen, miten niiden julkilausumat arvot toteutuvat arjen teoissa. Toimintaanko kaikilla osa-alueilla niin vastuullisesti, kuin aiheesta viestitään? Ylimielisyys aiheeseen voi kostautua kalliina. Mediavaltaa omaavilla aktivistitahoilla tulee olemaan entistä suurempia vaikutuksia organisaatioidemme maineeseen.
MIKÄ ORGANISAATIO JÄRJESTÄÄ ARVOJENSA HACKATHONIN? Joko joku organisaatio on kerännyt ulkopuolisen kriittisen joukon repimään auki sen arvot, vastuullisuuden lupaukset ja ydinviestit? Onko arvohakkereille annettu mahdollisuus arvioida ulkopuolisen silmin niiden aitous ja toteutuminen? Onko heitä palkittu siitä, jos on löydetty luurankoja kaapeista? En ole kuullut sellaisista ja olisin erittäin kiinnostunut tietämään tuloksista.
VAIN LÄPINÄKYVÄ ORGANISAATIO VAHVISTAA MAINETTAAN. Enää mikään johtaja tai organisaatio ei menesty ainakaan kauaa pimittämällä asioita, vaan sidosryhmät odottavat läpinäkyvää, arvopohjaista, proaktiivista ja vastuullista viestintää. Johto on avainasemassa näyttämällä esimerkkiä ja antamalla siihen mandaatin. Suosittelen ulkopuolisten käyttämistä arvojen ja vastuullisuustekojen arviointiin. Aivan kuten politiikassa, myös muilla johtamisen alueilla asiat ovat pitkälti sitä, miltä ne näyttävät. Kun havaitaan arvoristiriidat ja vastuullisuuden luurangot itse, saadaan mahdollisuus korjata asiat nopeasti ja voidaan viestiä prosessista omin sanoin ja sävyin. Proaktiivisuus onkin tämän päivän kontrollia. Ongelmat tulevat joka tapauksessa esille nopeasti, joten lienee parempi olla itse muutoksessa kuskin paikalla kuin ajautua ikävään selittelymoodiin. Ne johtajat poikkeuksetta jonkun avainhenkilön eroon.
”ARVOHAKKERIT” tulevat olemaan veikkaukseni mukaan yksi aikamme ilmentymä, joka kehittää organisaatioita arvo-johdetummiksi ja vastuullisemmiksi. Jos haluat keskustella aiheesta, jätä alle puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi. Otan yhteyttä. Vastuullista kesää!
SIDOSRYHMÄMME TEKEVÄT ENEMMÄN ARVOPOHJAISIA VALINTOJA KUIN KOSKAAN AIEMMIN. Tuore Arvovalta-kirja sisältää vinkkien ja 24 haastattelun lisäksi linkit 5 videoon. Yksi niistä on alla oleva video, jossa pohdin arvojen vaikutuksia sidosryhmiemme valintoihin. Lisätietoa kirjasta löytyy osoitteesta arvovalta.fi
Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI
”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.
Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).
Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.