Kuinka paljon ajattelemme yrityksissä arvoja ja vastuullisuus-teemoja tuotantolähtöisesti vain sisältäpäin? Muistammeko tarkastella tarpeeksi usein sitä, miltä toimintamme näyttää ulkopuolisen silmin?

HACKATHON on yleistynyt tapahtuma, joissa jonkun teeman ympärille kerääntyy aiheesta kiinnostuneita ihmisiä. Heillä on yleensä tehtävänantona arvioida, selvittää ja kehittää jonkun organisaation toimintaa. Esimerkiksi it-nörtit kokoontuvat yhteen ja etsivät jonkun yrityksen tietoturvasta aukkoja, jotta niihin voidaan varautua.

ARVOT JA VASTUULLISUUDEN TEOT ovat teemoja, joista mitä tahansa organisaatiota voidaan haastaa julkisesti. Mediallistuminen mahdollistaa ilmiönä sen jo nyt. Greta Thunberg on näyttänyt toiminnallaan esimerkkiä siitä, miten 16-vuotias voi saada suuren maailman johtajat reagoimaan. Se on vasta alkusoittoa ja yritysten tulisi olla hereillä sen suhteen, miten niiden julkilausumat arvot toteutuvat arjen teoissa. Toimintaanko kaikilla osa-alueilla niin vastuullisesti, kuin aiheesta viestitään?

MIKÄ YRITYS JÄRJESTÄÄ ARVOJEN HACKATHONIN? Joko joku yritys on kerännyt ulkopuolisen kriittisen joukon repimään auki arvot, niiden lupaukset ja vastuullisuuden viestit? Onko heille annettu mahdollisuus arvioida ulkopuolisen silmin niiden aitous ja toteutuminen? Onko heitä palkittu siitä, että on löydetty luurankoja? En ole kuullut sellaisista ja olisin erittäin kiinnostunut tietämään tuloksista.

VAIN LÄPINÄKYVÄ YRITYS VAHVISTAA MAINETTAAN. Enää mikään organisaatio ei menesty ainakaan kauaa pimittämällä asioita, vaan sidosryhmät odottavat läpinäkyvää, arvopohjaista ja vastuullista viestintää. Johto on siinä avainasemassa näyttämällä esimerkkiä ja antamalla siihen mandaatin. Suosittelen ulkopuolisten käyttämistä arvojen ja vastuullisuustekojen arviointiin. Aivan kuten politiikassa, myös muilla johtamisen alueilla asiat ovat pitkälti sitä, miltä ne näyttävät. Kun yrityksessä havaitaan arvoristiriidat ja vastuullisuuden luurangot itse, saadaan mahdollisuus korjata asiat nopeasti ja voidaan viestiä prosessista omin sanoin ja sävyin. Proaktiivisuus onkin tämän päivän kontrollia. Ongelmat tulevat joka tapauksessa esille nopeasti, joten lienee parempi olla itse muutoksessa kuskin paikalla kuin ajautua ikävään selittelymoodiin.

”ARVOHAKKERIT” tulevat olemaan veikkaukseni mukaan yksi aikamme ilmentymä, joka kehittää organisaatioita arvo-johdetummiksi ja vastuullisemmiksi. Olen saanut sitä pienessä mittakaavassa jo tehdä ja pohdinkin, miten sitä voisi laajentaa. Jos aihe kiinnostaa, minuun voi olla yhteydessä. Vastuullista loppuvuotta!

Jukka Saksi
toimitusjohtaja, KTT, MBA

+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
@JukkaSaksi

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA