Viimeistään nyt on kuntien aika herätä panostamaan moderniin markkinointiin ja viestintään. Yhteiskunnalliset mullistukset haastavat, mutta samaan aikaan #mediallistuminen tarjoaa uusia ja halpoja tapoja pitää kunta sidosryhmien mielissä. Onneksi hyviä esimerkkejä jo löytyy.

1) Kunta on media

Kunnan päättäjien tulisi saada yhteinen ymmärrys mediallistumisen vaikutuksista kunnan maineeseen, tunnettuuteen ja kiinnostavuuteen. Kun kunta aletaan nähdä sidosryhmiä palvelevana mediana, päästään kehittävään ja inspiroivaan dialogiin. Mediallistumisen vahva vaikutin on läpinäkyvyys ja sen vaikutus luottamukseen.

2) Kunnan lähettiläät

Kuntajohdon kannattaa tarjota nykyisille ja entisille kuntalaisille, yhteisöille ja muille kunnan tukijoille mahdollisuus osallistua viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseen lähettiläinä. Se vahvistaa yhteisöllisyyttä, sitouttaa ja tarjoaa uusia näkökulmia. Lähettiläät tarvitsevat mandaatin ja työvälineitä viestinnänsä tueksi. Kunnasta puhutaan joka tapauksessa, joten on parempi antaa siihen hyvät eväät.

3) Sidosryhmiä kiinnostavat sisällöt

Kunnan viestinnän sisältöjen tulisi pohjautua sen tärkeimpiä sidosryhmiä kiinnostavien teemojen käsittelyyn niissä kanavissa, joista sidosryhmät hakevat tietoa ja käyvät dialogia. Se edellyttää systemaattista pohdintaa siitä, mihin sidosryhmiin kunta haluaa vaikuttaa.

4) Ei tarvita erillistä some-strategiaa

Kunta ei tarvitse erillistä some-strategiaa, kun monikanavainen ja dialogiin tähtäävä viestintä on sen strategian ytimessä. Kaikessa tekemisessä arvioidaan viestinnän rooli. Erillinen some-strategia jää helposti päälleliimatuksi.

5) Viestintä kaikkeen päätöksentekoon

Viestintä kannattaa sisällyttää osaksi kaikkiin kunnan päätöksenteon prosesseihin. Jokaista päätöstä tehdessä pohditaan, mitä päätös aiheuttaa ja miten siitä viestitään sidosryhmille. Kuka viestii, missä, milloin, miten? Action ja seuranta.

6) Tehdään kunnan markkinointi toisille helpoksi

Jotta ihmiset haluaisivat markkinoida kuntaa ja kertoa siitä sidosryhmilleen, täytyy se tehdä mahdollisimman helpoksi. Ihmiset ottavat valtavasti valokuvia, joita jakavat somessa ympäri maailmaa. Kunta voi esimerkiksi pystyttää hyville valokuvauspaikoille kylttejä, joissa suositellaan hashtageja, esim. #visitkolari #visitsavonlinna. Sillä moninkertaistetaan kunnan some-näkyvyys nopeasti muiden tehdessä viestintätyön kunnan puolesta.

7) Huomioiminen ja palkitseminen

Kuntaa aktiivisesti markkinoivat ja rakentavasti esille tuovat tahot kannattaa huomioida. Sillä taataan jatkuvuus. Kun inspiroivimpia ja innovatiivisimpia tapoja viestiä kunnasta palkitaanmotivoidaan parantamaan jatkuvasti.

8) Johdon esimerkki

Johtaminen on palvelutehtävä. Kuten muissakin organisaatioissa, ylimmän johdon esimerkki on oleellinen osa toimimista mediana. Kuntajohdolla on paljon mahdollisuuksia viestiä kunnan arvoista, kulttuurista ja suunnasta, puhumattakaan kiittämisestä. Sitä myöden johtajuusviestintä skaalautuu ja kunta saa viestinnälleen ”leveät hartiat”.

9) Omien vahvuuksien kautta

Kun kunnan johtajuusviestinnän ydintavoitteena on sidosryhmien auttaminen, menee viestintäkään tuskin pieleen. Jokaisella kunnalla on omat vahvuutensa, joista kannattaa ponnistaa. Rohkeasti testaamaan! Jos teema kiinnostaa, voit ladata Tietopankista ilmaisen kuntajohtajan some-oppaan. Jos haluat edetä kuntajohtajana ykkösluokan viestijäksi, suosittelen tutustumaan kuntajohtajalle räätälöityyn verkkokurssiin palvelut-sivuiltamme.

 

Jukka Saksi
KTT, viestintä- ja arvovalmentaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Tukee organisaatioita muutosjohtamisessa viestinnän, arvojen ja osallistamisen keinoin.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen viestintäyrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA