Saattaa kuulostaa ensin, että ollaan kaukana konkretiasta, mutta johtajan viestintäfilosofian luominen on tärkeä askel johtajuusviestinnän kehittämisessä. Se auttaa jäsentämään omia arvojaan ja ajatuksiaan viestinnästä ja toimimaan johdonmukaisesti viestinnässään. Seuraavassa on 9 vinkkiä viestintäfilosofian luomiseen:

Ensin haluaisin kuitenkin jakaa inspiroivan asiakaspalautteen:

Piia Similä, marketing manager, Azets Finland”Sujuvaa, mutkatonta ja asiantuntentavaa – näin kuvaisilisin yhteistyötä Jukan kanssa. Jukka oli asiantuntijavieraana webinaarissamme, joka keräsi osallistujilta erinomaiset palautteet. Webinaarin sisältö perustui Jukan tutkimukseen, josta osallistujat kokivat saaneensa lisäarvoa. Asiantuntijuutta isolla A:lla, lämminhenkisesti ja rennosti.”

9 vinkkiä hahmottaa oma viestintäfilosofia

  • Tunnista oma viestintätapasi: Mieti, millainen viestijä olet ja millaisella tyylillä haluat viestiä organisaatiossasi. Tunnista omat vahvuutesi ja heikkoutesi viestinnässä ja pyri kehittämään niitä.
  • Mieti, mitkä ovat organisaatiosi tärkeimmät arvot ja kuinka ne heijastuvat viestinnässäsi. Huomioi myös omat henkilökohtaiset arvosi ja kuinka ne vaikuttavat viestintäfilosofiaasi. Mieti, millaisen organisaation haluat luoda ja millaisia asioita haluat korostaa viestinnässä. Esimerkiksi, jos sinulle on tärkeää avoin kommunikointi ja luottamus, niin voit korostaa näitä arvoja viestintäfilosofiassasi.
  • Kuuntele organisaatiosi jäsenten mielipiteitä ja ajatuksia ja osoita arvostavasi heitä. Anna mahdollisuus vuorovaikutukseen ja avoimeen keskusteluun, jotta voit ymmärtää paremmin organisaatiosi tilanteen ja tarpeet.
  • Pidä kiinni omasta viestintätyylistäsi ja ole johdonmukainen viestinnässäsi. Näin organisaatiosi jäsenet oppivat tuntemaan sinut viestijänä ja ymmärtävät paremmin viestintäsi tarkoituksen. Ennustettavuus lisää luottamusta.
  • Johtamisviestinnässä on aina parannettavaa. Kehitä jatkuvasti omaa viestintäfilosofiaasi ja hio sitä vastaamaan organisaatiosi tarpeita.
  • Organisaatiosi tarpeet ovat tärkeitä viestintäfilosofiasi kehittämisessä. Tiedä organisaatiosi ydinasiat ja keskeiset haasteet, ja mieti miten viestintä voi auttaa ratkaisemaan niitä. Esimerkiksi, jos organisaatiosi tarvitsee enemmän tiedonjakoa tiimien välillä, niin voit kehittää viestintäfilosofiasi korostamaan avoimuutta ja yhteistyötä.
  • Määrittele selkeät tavoitteet viestintäfilosofiallesi. Mitä haluat saavuttaa viestinnällä organisaatiossasi? Tavoitteet voivat olla esimerkiksi parempi tiedonkulku, lisääntynyt sitoutuminen tai parempi yhteistyö. Kehittämällä selkeät tavoitteet, voit kehittää viestintästrategian ja -taktiikat näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Korosta viestintäfilosofiassasi kaksisuuntaista viestintää, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen organisaation jäsenten välillä. Kaksisuuntaisuus antaa mahdollisuuden palautteen antoon, yhteistyöhön ja avoimeen keskusteluun. Se myös vähentää epäselvyyksiä ja väärinymmärryksiä.
  • Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, pidä viestintä jatkuvana. Viestintäfilosofiasi tulee kehittää ja päivittää säännöllisesti vastaamaan organisaatiosi tarpeita ja muuttuvaa ympäristöä.

Avoimuus auttaa luomaan halutun viestintäkulttuurin

Kun olet luonut oman viestintäfilosofiasi, on tärkeää jakaa se organisaation jäsenten kanssa ja varmistaa, että se on linjassa organisaation arvojen ja tavoitteiden kanssa. Näin organisaatio voi kehittää yhtenäisen ja toimivan johtamisviestinnän kulttuurin.

Jos haluat keskustella viestinnän kehittämisestä juuri sinun ja organisaatiosi kohdalla luontevaksi, ota vapaasti yhteyttä. Voit varata maksuttoman kartoituskeskustelun linkistä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.