Olen saanut valmentaa satoja johtajia ja asiantuntijoita viestinnän saralla. Saamieni palautteiden ja havaintojen pohjalta olen kerännyt TOP 6 viestinnän esteet. Lista ei ole aukoton, mutta olen sitä niin monta kertaa esitellyt isoillekin joukoille, että uskon sen edustavan keskeisiä viestinnän esteitä. Mukana on myös vinkkejä esteiden taklaamiseen.

1) Aikapula

Tunne, ettei aika riitä viestimiseen, näyttää olevan selkeästi suurin este. Kyse on kuitenkin tunteesta. Kukaan johtaja tai asiantuntija ehtii tuskin tekemään kaikkea, mitä haluaisi työaikanaan tehdä, joten on fokusoitava tärkeimpään. Jos on löytänyt viestinnän hyödyt ja oivaltanut sen merkityksen kaiken muun työn edistämiseen, löytää myös viestinnälle aikaa.

2) En tiedä mistä viestisin

Viestintävalmennuksissa moni pohtii sitä, mistä kannattaisi tai mistä voisi viestiä. Koetaan, ettei ole mitään sopivaa viestittävää somessa tai omissa medioissa, kuten esimerkiksi blogeissa, podcasteissa tai videoissa. Suosittelen pohtimaan viestintää palveluna. Mitkä ovat sellaisia teemoja, jotka mietityttävät tai kiinnostavat tärkeimpiä sidosryhmiäsi? Rakenna niistä viestintäsi sisällöt, jolloin saat kohderyhmiesi huomion. Erityisesti nyt organisaation arvot kiinnostavat sidosryhmiä. 

3) Pelko viestintävirheistä ja negatiivisista kommenteista

Nykyinen mediaympäristö näyttäytyy melko negatiivissävytteisenä ja varsinkin some-keskusteluissa näkee paljon kriittisiä mielipiteitä. Pelko siitä, että tekee itse viestinnällisiä virheitä, on yleinen. Varotaan, ettei jouduta negatiivisten keskusteluiden kohteeksi. Mainettaan on hyvä varjella, mutta metsä vastaa usein yleensä siten kun sinne huudetaan. Useimmiten keskusteluiden sävyyn voi vaikuttaa merkittävästi sillä, miten itse viestii. Virheet eivät ole vaarallisia, kun pyytää niitä anteeksi ja on viestinnässään toisia kunnioittava. Totuuksien sijaan suosittelisin kertomaan havaintoja, kokemuksia ja näkemyksiä. Arroganttius ei somessa toimi.

4) Korkea itsekriittisyys

Havaintoni on, että mitä korkeamman profiilin asiantuntijaorganisaatiosta on kyse, sitä korkeampi on yleensä myös itsekriittisyys viestintään liittyen. Kovin itsekriittisille on luontaista pohtia, onko jokainen näkökulma perusteltavissa ja teksti virheetöntä. Kannustaisin pohtimaan tässäkin tilanteessa viestinnän sävyä ja sitä, että pyrkii tuottamaan sillä sidosryhmilleen hyötyä. Silloin pienet virheetkin hyväksytään.

5) Kulttuuri ja säännöt estävät viestimästä

Organisaatioissa muistetaan pitkään esimiesten ja kollegoiden antamat kommentit, käskyt ja kiellot. Ne saattavat olla peräisin ajalta, jolloin sosiaalinen media oli vain Facebookin viihdekäyttöä. Nyt lähes kaikilla organisaatioilla some liittyy jo jollain tavoin asiakkaiden palvelemiseen. Onkin tärkeää, että työyhteisössä on yhteisesti jaettu linja siitä, minkälaiset arvot ohjaavat viestintää ja minkälaista viestintäkulttuuria toivotaan noudatettavan.

6) Viestintä ei kuulu työnkuviin eikä tavoitteisiin

Vaikka kaikki edellä mainitut esteet olisi taklattu, mutta viestinnän ei koeta kuuluvan työnkuvaan, ei siihen allokoida myöskään aikaa. Jos organisaatiossa toivotaan johtajilta ja asiantuntijoilta some-viestintää tai muuta sisällöntuotantoa, tulisi viestintätoimet sisällyttää työnkuviin. Silloin niihin liittyy selkeät tavoitteet, niihin saa tukea, niistä puhutaan esimiehen kanssa ja niistä jollain tavoin palkitaan. Tähän liittyy organisaatioissa vielä valtavasti potentiaalia.

Kuinka voisimme palvella sidosryhmiämme viestinnällä?

Kaikki edellä mainitut viestinnän esteet kiteytyvät siihen, että hahmotetaan viestinnän merkitys ja rooli. Kun organisaatiossa sisäistetään se, miten kukakin voi viestinnällään palvella ja auttaa, löydetään myös tapoja sen toteuttamiseen. Välillä kannattaa kysyä tärkeimmiltä sidosryhmiltään, minkälaista viestintää he odottaisivat. Arvot ja kulttuuri antavat parhaimmillaan niihin kysymyksiin vastauksia.

Saattaisit olla kiinnostunut artikkelista: 6 vinkkiä kriisiajan viestintään.

Jos haluat keskustella muuttuneesta arvo- ja viestintäympäristöstä, ota vapaasti yhteyttä.

Jukka Saksi
KTT, viestintä- ja arvovalmentaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Tukee organisaatioita muutosjohtamisessa viestinnän, arvojen ja osallistamisen keinoin.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut 15 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen viestintäyrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.