Somessa vallitsee nyt varsin vahva vastakkainasettelu ja hyödyllisetkin sisällöt hukkuvat huonontuneen keskustelukulttuurin alle. Haluaisin jakaa viisi vinkkiä, joiden avulla voi välttää useimmat vastakkainasettelut ja säilyttää luottamuksen sidosryhmien keskuudessa. Luultavasti vinkit tuntuvat liiankin itsestään selviltä, mutta todellisuus on osoittanut, etteivät ne ole sitä. Nämä vinkit toimivat vain, jos itsellä on halua viestiä rakentavasti ja toisia kunnioittavasti.

Mieti hetki ennen kommentoimista

  • Ole läpinäkyvä: Rakenna avoin ja läpinäkyvä suhde sidosryhmiisi. Jaa rehellisesti tietoa päätöksistäsi ja toiminnastasi ja perustele ne selkeästi. Vältä piilottelua tai salailua, sillä se horjuttaa luottamusta.
  • Kuuntele ja vastaa: Ole läsnä valitsemissasi some-kanavissa ja kuuntele sidosryhmiesi mielipiteitä ja huolenaiheita. Vastaanota palautetta avoimesti ja reagoi siihen rakentavasti. Älä jätä kritiikkiä huomiotta, vaan pyri oppimaan siitä.
  • Tee perusteellista taustatyötä: Ennen kuin otat kantaa tai kommentoit jotain, tutustu aiheeseen. Varmista, että tietosi ovat oikeat ja perustuvat luotettaviin lähteisiin. Virheelliset tai harhaanjohtavat kommentit vahingoittavat mainettasi.
  • Vältä harkitsemattomia viestejä tai päivityksiä: Somen nopea tempo voi houkutella nopeisiin ja impulsiivisiin kommentteihin. Ennen kuin julkaiset mitään, pysähdy hetkeksi ja harkitse, miten sanasi voidaan tulkita. Mieti, edustaako viestisi arvojasi ja näkemyksiäsi parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Pyri eettiseen ja vastuulliseen käytökseen: Viesti ja käyttäydy somessa rehellisyyden, oikeudenmukaisuuden ja vastuullisuuden periaatteita noudattaen. Pidättäydy epäeettisestä toiminnasta, sillä se johtaa vakaviin mainekriiseihin. Pyri auttamaan viestinnälläsi.

Mitä pidät some-keskustelussa ”voittona”?

Yksi mielestäni keskeinen asia keskustelukulttuuriin liittyen on, minkälaista tilannetta pidämme onnistumisena tai ”voittona” some-keskustelussa. Jos onnistuminen on meille sitä, että toinen osapuoli suolataan ja huuhdotaan likaisessa merivedessä, heijastuu se myös omaan tapaamme viestiä. Mutta mitä jos ihailisimmekin sitä, että kykenee vaikeistakin asioista luomaan keskustelua, jossa osapuolet kunnioittavat toisiaan ja syntyy rakentavaa vuorovaikutusta? Ja siihen voimme itse vaikuttaa paljon.

Moni vastakkainasettelu vältetään ennakoimalla

Toivottavasti vinkit auttavat sinua välttämään turhat vastakkainasettelut ja luomaan kestävän yhteyden sidosryhmiisi.  Joissain tehtävissä ja viestintäteemoissa on suuri todennäköisyys joutua vihapuheen ja maalituksen kohteeksi. Silloin täytyy tehdä järeämpiä toimenpiteitä ja puolustaa oikeuksiaan. Moni vastakkainasettelu vältetään kuitenkin ennakoimalla ja kiinnittämällä huomiota omaan viestinnän tyyliin. Yhdessä voimme rakentaa arvokkaampaa johtamis- ja viestintäkulttuuria.

ps. Otsikkokuva tehty tekoälyllä.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.