Rohkenen väittää, ettei yksikään johtaja eikä esihenkilö pysty tekemään kaikkea sitä, mitä toivoisi tai mitä häneltä odotetaan. On tehtävä päivittäisiä valintoja ja fokusoitava. Tässä 5 vinkkiä, joiden avulla löydät aikaa tärkeimpään, eli vaikuttamiseen.

Tiedoksesi, että tässä artikkelissa olevat kuvat on graafikkomme Miika Saksi toteuttanut tekoälyllä.

5 vinkkiä tehostaa johtajuusviestintää

  • Luo henkilökohtainen viestintäsuunnitelma: Johtajana sinulla on erityinen vastuu viestinnästä, joten on tärkeää luoda henkilökohtainen suunnitelma. Mieti, mitkä ovat tärkeimmät viestintätavat ja kanavat, joita käytät päivittäin, ja aseta pieniä saavutettavia tavoitteita viestinnän suhteen. Varaa kalenteriisi aikaa viestinnälle päivittäin, viikoittain ja kuukausittain.
  • Käytä tehokkaita kommunikointityökaluja: Tutki erilaisia viestintävälineitä ja löydä itsellesi sopivimmat. Valitse työkalut, jotka tukevat henkilökohtaista viestintäsuunnitelmaasi ja mahdollistavat avoimen ja selkeän kommunikoinnin. Hyödynnä siihen viestinnän asiantuntijoiden apua. Erityisesti kannustan tutustumaan ja kokeilemaan ChatGPT:tä. 
  • Delegoi tehtäviä: Joskus viestinnän hoitaminen vie aikaa, joka voisi käytännössä käyttää johonkin tärkeämpään. Harkitse tarkasti, mitä tehtäviä voit delegoida toisille ja vapauttaa näin aikaasi viestintään. Muista myös antaa tarvittaessa selkeitä ohjeita ja varmistaa, että viestintäsuunnitelmasi on yhteneväinen koko organisaation viestintätavoitteiden kanssa.
  • Kannusta avoimeen viestintään: Luo avoin viestintäkulttuuri, joka kannustaa kuvaamaan arjen toimintaa mahdollisimman läpinäkyvästi ja aidosti. Ole itse esimerkkinä siinä, miten kommunikoida avoimesti ja uskottavasti. Huomioi ja noteeraa rohkeita ja arvojen mukaisia viestintätilanteita. Korjata tarvittaessa virheitä rakentavalla palautteella, ei tyrmäämällä.

Proaktiivinen organisaatio joutuu harvoin viestintäkriiseihin

Kun kaikki kokevat viestinnän tärkeäksi osaksi työrooliaan, alkaa organisaatiosta rakentua pikkuhiljaa media, joka käy dialogia sidosryhmiensä kanssa. Sellainen yhteisö on kiinnostava työnantaja, palveluntuottaja ja kumppani.

Lisäksi sellainen yhteisö on vahva puolustautumaan mahdollisissa kriisiviestinnän tilanteissa. Useimmat niistä voidaan välttää sillä, että ollaan jo lähtökohtaisesti avoimia ja proaktiivisia.

Jos haluat keskustella viestinnän uudistamisesta organisaatiossasi ja tekoälyn vaikutuksista siihen, lähetä vapaasti viestiä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja, advisor
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi” kouluttajan sekä advisorin rooleissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.