Johtajia, esihenkilöitä ja asiantuntijoita valmennetaan viestinnän teemoista paljon. Kuinka moni valmennuksiin käytetty tunti ja euro meneekään suurelta osin hukkaan, jos opittua, oivallettua ja uudella tavalla päätettyä ei oteta arjen käytäntöihin?

Tässä sinulle 3 vinkkiä, joiden avulla viestintävalmennusten tehoa voidaan kokemusteni mukaan parantaa.

1) Henkilöstön osallistaminen

Ajattelisin, että viestintä, aivan kuten johtaminenkin, on palvelutehtävä. Siksi suosittelen kysymään etukäteen johdettavilta toiveita siitä, minkälainen esihenkilöiden viestintä auttaisi onnistumaan työssä.

Itse hyödynnän työkalua, jonka avulla saadaan nopeasti isonkin ryhmän tärkeimmät mielipiteet strukturoituun muotoon. Kun kysymykset tehdään pohditusti, saadaan vastauksista oivallisia työkaluja viestinnän sisältöihin ja teemoihin.

2) Viestiminen tiiminä, mietitään roolituksia

Kokemukseni mukaan kaikissa ryhmien valmennuksissa kannattaa hakea tapoja siitä, kuinka voidaan viestiä enemmän tiiminä ja tukea kollegaa erilaisissa viestintätilanteissa.

Meillä kaikilla on erilaisia vahvuuksia, jokainen voi olla hyvä viestimään omalla tavallaan. Siksi on tärkeä keskustella roolituksista, jotta voidaan hyödyntää yksilöiden kyvykkyyksiä paremmin. Tällöin viestintä on myös mukavampaa ja tehokkaampaa. Myös viestinnän sävystä ja tavoitteista on tärkeä päästä varsinkin johtoryhmässä yhteiseen näkemykseen, koska se heijastuu laajasti kaikkeen yhteisön viestintään.

3) Viesti oivalluksista, opeista ja muutoksista

Usein käy niin, että valmennustilanteessa syntyy oivalluksia, jopa ahaa-elämyksiä siitä, miten voisi toimia toisin kuin aiemmin. Kuitenkin arki vie mennessään ja paluu vanhaan tyyliin on edessä, ellei asialle tehdä jotain.

Yksi hyväksi havaittu keino on työstää valmennuksessa ”kotiläksynä” sitä, miten viestintäasioita on käsitelty, mitkä aiheet nousivat itselle erityisesti mieleen, mitä oivalsi ja mitä aikoo jatkossa tehdä eri tavalla. Kun näistä asioista viestii avoimesti omalle porukalleen, antaa se luottamuksen lisäksi painetta itselle myös toteuttaa asioita. Samalla se rohkaisee johdettavia tukemaan ja osallistumaan viestintätoimiin.

Arvojen mukainen viesti antaa mokat anteeksi

Itsekriittisyys ja pelko vihapuheesta ovat suosittuja viestinnän esteitä, joita käymme aina viestintävalmennuksissa läpi. Nostaisin kuitenkin tärkeimmäksi omien ja yhteisön arvojen mukaisen toiminnan. Jos arvot välittyvät viestinnän sävystä oikein, ei sisällöstä kannata olla liian huolissaan, koska mokat saa anteeksi, kun sävy on oikeanlainen.

Suosittelen keskustelemaan yhteisössä aidosti siitä, minkälaiset viestinnän arvot ovat tärkeitä ja minkälaista viestinnän sävyä kannattaisi kaikkien toteuttaa. Mahdollisimman yhteinen kuva sävystä luo turvallisuutta, rohkaisee ja vähentää maineriskejä merkittävästi.

Jos haluat keskustella osallistavasta viestinnästä, ota vapaasti yhteyttä.

Täältä pääset tutustumaan esihenkilöiden viestintävalmennus-tarjoukseen, joka on voimassa 30.9.2021 saakka.


Jukka Saksi
viestintävalmentaja ja tietokirjailija
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Auttaa kiteyttämään arvoja ja viestimään luottamusta herättävästi. Konsultoi työyhteisöjä osallistamisen prosesseissa.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut 15 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen siirtymistään viestintäyrittäjäksi. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA-tutkinnon ja väitellyt tohtoriksi johtajuudesta. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.