Kuvaan tässä artikkelissa 13 asiaa, joita johtajien ja esihenkilöiden viestintä somessa havaintojeni mukaan parhaimmillaan tuottaa. En ota kantaa, käyttääkö johtamistyötä tekevä Twitteriä, Linkediniä, Facebookia, Instagramia, Mastodonttia, TikTokia, Youtubea tai muita kanavia, vaan haluan nostaa esiin ylipäätään somen tuottamia mahdollisuuksia johtamisen työkaluna.

Toivoisitko ehkä tämänkaltaisia muutoksia myös omassa työyhteisössäsi?

Kannustava asiakaspalaute

Haluaisin kuitenkin jakaa ensin saamani inspiroivan asiakaspalautteen.

Kalle Larsson, kaupunginjohtaja, Orimattila: ”Omalta osaltani olen saanut apua johtajan henkilökohtaisen viestinnän tärkeyden ymmärtämiseen. Siihen, että on aktiivisesti kerrottava ajankohtaisista asioista. Ylläpidettävä dialogia ja näin rakennettava luottamusta”.  

13 esimerkkiä, kuinka johtaja voi vaikuttaa some-viestinnällään:

  • Vahvistaa työyhteisönsä työnantajakuvaa
  • Konkretisoida yhteisönsä sekä omia arvojaan ja perustella niillä päätöksiä
  • Tarjota asiakkaille lisäarvoa jakamalla tietoa
  • Kuuntelemalla ja kuulemalla sidosryhmiä
  • Luoda ymmärrystä organisaation vastuullisuudesta
  • Puolustaa henkilöstöään
  • Oikoa vääriä tietoja ja vastata kysymyksiin
  • Viestiä organisaation suunnasta ja tavoitteista
  • Näyttää esimerkkiä viestinnän sävystä
  • Nostaa esiin organisaation asiantuntijoita
  • Osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun
  • Tuoda esiin näkemyksellisyyttä ja ratkaisuja
  • Vahvistaa omaa henkilöbrändiään

Miten tuollaisen viestintäkulttuurin saa?

Mainitsin edellä 13 mahdollisuutta, mutta niitä on tietysti paljon lisää.

Voi syntyä kysymys, että onko tuo mahdollista ja miten tuollaisen viestintäkulttuurin voisi saada omaan organisaatioon?

Tiedän sen olevan mahdollista, kun tietyt reunaehdot täyttyvät. Jos haluat keskustella aiheesta organisaatiosi kohdalla, ota vapaasti yhteyttä. Voit varata kalenteriisi linkistä maksuttoman kartoituskeskustelun.

Jukka Saksi
KTT, MBA, viestintä- ja tekoälykouluttaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

TILAA MAKSUTON UUDISTUSKIRJEENI

”Autan organisaatioita viestimään avoimesti ja hyödyntämään tekoälyä johtamisen, viestinnän ja arvojen vahvistamiseksi”.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 v johtamistehtävissä ennen yrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuudesta (2013).

Löytyy Twitteristä, Linkedinistä, Facebookista, Instagramista,  TikTokista, Threadsista ja BlueSkysta. Linkit sisältöihin ja palveluihin löytyvät täältä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.