Keräsin 10 havaintoa keskusteluista ja sparrauksista, joita olen käynyt eri sektoreiden johtajien kanssa viimeisen viikon aikana. Sota näyttää heijastuvan suomalaiseen johtamiseen ainakin seuraavien teemojen kautta:

  1. Sota loi päivässä vahvoja arvokärjistymiä.
  2. Läntisen maailman yhtenäisyys on ollut häkellyttävän vahvaa. Kriisi on yhdistänyt koko Euroopan.
  3. Sidosryhmät odottavat yrityksiltä nopeita Venäjä-kantoja, asiakkaat tekevät nopeita arvopäätöksiä.
  4. Johtajien pöydällä on ratkaistavana monimutkaisia ongelmia, esim. sopimukset, investoinnit ja henkilöstön asema Venäjällä.
  5. Nyt on tärkeää kuulla henkilöstöä ja pitää dialogia yllä, rakentaa luottamusta ja uskoa tulevaan.
  6. Viestintää ei pidä lopettaa, vaikka ei olisi tiedotettavaa. Hiljaisuus ruokkii spekulaatioita.
  7. Nyt yrityksen arvot eletään todeksi, tärkeää yhteinen tulkinta, mitä arvot tarkoittavat arjen toimissa.
  8. Auttamisen halu on ollut voimakasta kaikkialla.
  9. Korona on opettanut organisaatioita reagoimaan ja toimimaan kriisissä.
  10. Taitavasti ja uskottavasti viestivät johtajat ja organisaatiot korottavat nyt markkina-arvoaan.

Viestimättömyys voi nyt tulla kalliiksi

Johtaminen ei ole nyt helppoa. Julkinen paine voi olla kova ja asettaa ylisuuria odotuksia päätöksenteolle. Paniikille ei saisi antaa valtaa, vaan kyetä luomaan nopeasti tilannekuva, arvioimaan seuraavat vaiheet ja viestimään sidosryhmille jotain. Täysi hiljaisuus voi koitua organisaatiolle turmioksi, koska asiakkaat, yhteistyökumppanit ja henkilöstö tekevät nopeita ratkaisuja.

Keskeneräisestä viestimisestä tuli kertaheitolla kullanarvoista. Samoin arvoista. Nyt niitä tarvitaan. Jos organisaatiolla ei ole selkeitä ja kirkkaita arvoja, kannattaa niistä käydä nopeasti osallistava keskustelu ja linjata arvoja, koska niitä tullaan lähiaikoina haastamaan.

Jos haluat tukea muutostilanteen johtamiseen, arvotyöhön ja viestintään, ole vapaasti minuun yhteydessä.

Jukka Saksi
KTT, viestintä- ja arvovalmentaja
+358405018357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Tukee organisaatioita muutosjohtamisessa viestinnän, arvojen ja osallistamisen keinoin.

Arvovalta-kirjan (2020) ja Johtaja on Media! -kirjan (2016) kirjoittaja. Toiminut yli 10 vuotta esimies- ja johtamistehtävissä ennen viestintäyrittäjyyttä. Alunperin artesaani, jonka jälkeen aikuisopiskellut MBA ja kauppatieteiden tohtori. Väitöskirja finanssialan johtajuuden murroksesta (2013).

Löytyy somesta nimellä @JukkaSaksi. Linkit kaikkiin sisältöihin löytyvät täältä.

PYYDÄ YHTEYDENOTTOA